Volledig scherm
© Frans Paalman

‘Niet meer in- en uitchecken bij overstap in regio’

Treinreizigers hoeven in de toekomst niet meer in- en uit te checken als ze in Oost-Nederland overstappen op een trein van een andere vervoerder. Dat is in elk geval de wens van de provincies Overijssel en Gelderland, die ze hebben opgenomen in hun nota Uitgangspunten Spoor.

De provincies zijn verantwoordelijk voor de aanbesteding van het regionale openbaar vervoer, zowel per bus als per trein. Ze willen daarbij meer samenwerken, ook met de provincie Flevoland, omdat veel spoortrajecten door meerdere provincies lopen. De Uitgangspunten Spoor moeten ingaan bij een nieuwe aanbesteding.

Die aanbestedingen (concessies) zijn er nu nog apart voor de verschillende trajecten, zoals Zutphen-Oldenzaal en Zutphen-Winterswijk. De provincies willen zo gauw de huidige contracten aflopen (tussen 2023 en 2027) de lijnen in één concessie aanbieden, zodat één vervoerder verantwoordelijk is voor de trajecten. Dat moet het voor reizigers gemakkelijker maken om over te stappen, ook op de bussen, die dan ook bij dezelfde vervoerder worden ondergebracht.

‘Niet voor NS-treinen’

Het belangrijkste uitgangspunt is dat reizigers zo gemakkelijk en comfortabel mogelijk met het openbaar vervoer van A naar B kunnen. Daarom hoeven ze straks niet meer uit te checken en opnieuw in te checken als ze binnen Oost-Nederland van vervoerder wisselen. Dat geldt overigens niet voor de treinen van NS, die buiten de afspraken vallen.

Daarnaast willen de provincies dat reizigers geen dubbel opstaptarief voor treinen en bussen meer betalen als ze met beide vervoersmiddelen reizen. In elke trein moet een rolstoeltoegankelijk toilet komen en moet tenminste één steward meereizen om de veiligheid te garanderen. 

Duurzaamheid is een ander belangrijk uitgangspunt. Op het moment dat een concessie afloopt willen de provincies overstappen op duurzamere treinen, die de huidige dieseltreinen vervangen. Daarvoor wordt het spoor geëlektrificeerd. 

Consumentenorganisaties, vervoerders, gemeenten, ProRail en andere belanghebbenden hebben zes weken de tijd om op de nota Uitgangspunten Spoor te reageren. Ook Provinciale Staten van beide provincies behandelen de nota. In het najaar komt de definitieve versie. 

Poll

Niet meer in- en uitchecken bij overstap naar andere vervoerder in Oost-Nederland

  • Eindelijk! Zo wordt reizen een stuk gemakkelijker (15%)
  • NS valt niet onder de afspraken, dus heb je er nog niets aan (52%)
  • Ik begrijp überhaupt niets van al die vervoerders met hun eigen regeltjes (33%)
2782 stemmen
Volledig scherm
© Emiel Muijderman