Volledig scherm
Luchthaven Münster-Osnabrück (FMO) © Emiel Muijderman

Vliegveld Münster-Osnabrück ziet in 'crisisjaar’ aantal passagiers licht dalen

ENSCHEDE/MÜNSTER - Het faillissement van Germania, het bankroet van Thomas Cook én een grote brand in de parkeergarage: 2019 was een jaar met tegenslagen voor Flughaven Münster-Osnabrück (FMO), de Duitse luchthaven op een uur rijden van Enschede. Toch bleef het aantal passagiers nagenoeg gelijk.

De luchthaven, populair bij veel inwoners in deze regio voor vakantievluchten, verwelkomt dit jaar 990.000 passagiers. Dat is een daling van ruim 3 procent ten opzichte van vorig jaar, toen 1.026.625 reizigers van de luchthaven gebruikmaakten.

Tegenslagen

2019 begon slecht voor FMO, vanwege het bankroet van Germania. De Duitse luchtvaartmaatschappij verzorgde 30 procent van de vluchten op Münster-Osnabrück en was daarmee een van de grootste gebruikers van het vliegveld. In september kwam daar het faillissement van touroperator Thomas Cook bij, dat veel pakketreizen verzorgde vanaf de Duitse luchthaven. En alsof twee faillissementen nog niet genoeg waren, woedde er vorige maand een grote brand in de belangrijkste parkeergarage van FMO, waarbij tientallen auto's verwoest werden.

Toch hebben al die tegenslagen niet voor gekelderde passagiersaantallen op Münster-Osnabrück gezorgd. Het ‘verlies’ van Germania werd al snel opgevangen, door het aantrekken van Corendon die een Boeing 737-800 stationeerde op het Duitse vliegveld. Bovendien werd met andere luchtvaartmaatschappijen de samenwerking geïntensiveerd, waardoor het bankroet van Germania al snel is opgevangen.

(Lees verder onder de foto)

Volledig scherm
Exterieur van luchthaven Münster-Osnabrück © Emiel Muijderman

Nieuwe bestemmingen

Ook is Münster-Osnabrück nieuwe lijnvluchten gaan verzorgen, op Kopenhagen en Berlijn. Vliegen naar grote Europese steden, zoals FMO-marketingdirecteur Detlef Döbberthin begin dit jaar beloofde in deze krant, is er (nog) niet van gekomen.

Döbberthin wil desalniettemin nog steeds ‘een heel goed alternatief zijn voor Schiphol’. „Voor Nederlanders in het grensgebied wordt onze luchthaven steeds aantrekkelijker”, is zijn overtuiging.

Vliegtaks wordt verdubbeld

Quote

De verhoging van de vliegtaks in Duitsland gaat ons hard raken

Ludger van Bebber, directeur van luchthaven Weeze

Toch is het toekomstperspectief voor Münster-Osnabrück niet louter onbezorgd: de vliegtaks in Duitsland wordt in april volgend jaar verdubbeld, van 6,5 naar ruim 13 euro.

Luchtvaartkenners verwachten dat dat de Duitse luchthavens in de grensstreek hard gaat raken. „We hebben al acht jaar last van de eerste vliegtaks in Duitsland. Nu komt daar deze verhoging overheen”, vertelt Ludger van Bebber, directeur van luchthaven Weeze, in De Gelderlander.

Bij Vliegveld Weeze, over de grens bij Nijmegen, hangt de vlag er niet bepaald rooskleurig bij: het Duitse vliegveld zit in grote financiële problemen. Het aantal passagiers is drastisch teruggelopen. Sluiting van de luchthaven is nog niet aan de orde, maar dan moet de overheid wel met 1,9 miljoen over de brug komen.

‘Grote gevolgen’

Dit jaar loopt het aantal reizigers dat gebruikmaakt van Weeze terug tot 1,3 miljoen, een kwart minder dan in 2018. Luchthavendirecteur Van Bebber verwacht dat de nieuwe vliegtaks zijn luchthaven ‘hard gaat raken’. „In Nederland is zo’n belasting er nog niet. Dus als vliegveld dat zo dicht bij de grens ligt, verwachten we dat dit verdere gevolgen gaat hebben voor ons passagiersaantal.”

In Nederland staat een vliegtaks voor 2021 op de planning. Elke passagier met een Europese bestemming moet vanaf dan zo’n 7 euro ticketbelasting afrekenen.

Positief

Bij Münster-Osnabrück zijn ze vooralsnog optimistisch over de toekomst. De Duitse luchthaven adverteert volop in deze regio: zo zijn op de achterkant van Twents-bussen grote advertenties te zien met aanbiedingen voor deze winter.

Eerder dit jaar bleek uit onderzoek dat Luchthaven Münster-Osnabrück potentie heeft om een grote en belangrijke luchthaven te worden voor inwoners van de Nederlandse en Duitse grensstreek. Maar er is nog werk aan de winkel. Vooral de bereikbaarheid per openbaar vervoer, het relatief hoge aantal vertraagde vluchten en het vluchtaanbod zijn verbeterpunten.

Benieuwd welke luchthaven voor jou de beste optie is? Bekijk ons luchtvaartonderzoek: Vliegen vanuit Twente: deze luchthaven is de beste optie