Volledig scherm
© Stock

Gemeente Epe reageert als enige te laat op ‘eenvoudige’ mail van burger

UPDATEDe gemeente Epe is de enige gemeente op de Noord-Veluwe die te laat reageert op e-mails van burgers. Dat blijkt uit onderzoek van Wij Verdienen Beter, dat alle gemeenten in Nederland per mail een eenvoudige vraag stelde. Epe reageerde in eerste instantie helemaal niet.

Het onderzoek naar de bereikbaarheid van gemeenten werd voor het vijfde jaar op rij gedaan. Steeds meer gemeenten reageren op tijd: dit keer kwam van 86 procent van de overheden binnen twee dagen een reactie. Ook van de meeste Veluwse gemeenten. Alleen Epe reageerde niet binnen de termijn die in de e-mailgedragslijn voor overheden staat. Na een maand is er naar Epe een tweede mail gestuurd, daar kwam wel antwoord op.

In de mail vraagt ‘mystery-burger’ Kaya van den Eijnden naar de APV (Algemene Plaatselijke Verordening) van de gemeente. In hun antwoord gokken 164 gemeenten (36 procent) dat Kaya een man of een vrouw is. Ook Elburg en Apeldoorn maken die ‘fout’, de onderzoekers hebben de naam bewust gekozen omdat er zowel mannen als vrouwen zijn die Kaya heten. De andere Veluwse gemeenten gebruiken wel een genderneutrale aanhef in hun antwoord.

Scherp blijven

De afdeling communicatie van de gemeente Epe laat desgevraagd weten dat de mail op 11 mei is binnen gekomen: ,,Deze vraag is toen inderdaad niet tijdig afgehandeld. Op 11 juni heeft de mystery burger opnieuw de vraag gesteld en is de mail dezelfde dag nog beantwoord en dus binnen de gestelde termijn. Ook al is dit beeld van het onderzoek gebaseerd op één verzonden mail, ieder signaal is voor ons aanleiding om scherp te blijven op onze dienstverlening.’’

Pluim

Hattem, Heerde, Oldebroek en Nunspeet krijgen een pluim van de onderzoekers. Samen met 115 andere gemeenten antwoordden zij snel en stelden geen onnodige vragen die inbreuk maken op de privacy van hun burgers.

Veluwe