Foto Freddy Schinkel
Volledig scherm
© Foto Freddy Schinkel

Actiegroepen: startbaan Lelystad Airport is te kort

De startbaan van Lelystad Airport voldoet niet aan de nationale en internationale veiligheidseisen. Omdat een verplichte veiligheidszone ontbreekt, is de startbaan 600 meter te kort. Dat zeggen de Samenwerkende Actiegroepen tegen Laagvliegen (SATL), die samen met enkele andere actiegroepen tegen Lelystad Airport, willen dat minister Barbara Visser van Infrastructuur en Waterstaat gaat handhaven. Volgens Schiphol Group, dat het woord voert namens de luchthaven, voldoet de baan gewoon aan de regels.

17 reacties

  • Alfred Blokhuizen

    2 jaar geleden
    @ J. van der |Meer Is het een probleem voor u om te Googelen? Als u dat had gedaan had u kunnen weten dat de club van uiterst deskundige mensen bezig zijn met het handhaven van wet en recht. Ze helpt Lelystad Airport niet om zeep, want dat is helemaal niet de vraag, maar probeert te voorkomen dat het wordt volgestopt met supergoedkope vakantievluchten. Die vluchten gaan voor heel veel overlast en luchtvervuiling zorgen. Dus die neerbuigendheid van u is uiterst ongepast! Informeer u eerst!
  • Jan van der Meer

    2 jaar geleden
    Wie is salt, is dit een oude mannen club, die elke woensdag op zolder samenkomt om iets te bedenken hoe we Lelystad airport om zeep geholpen kan worden, ik zie het zo voor mij, de redacteur van de Stentor is hier ook lid van denk ik, want die ziet zijn rustige moment van de zondag ochtend in het water vallen, in zijn villa op de Veluwe, hij zal in ieder geval niet in Hoofddorp of Amsterdam wonen! Ik lees trouwens wel dat vliegveld Teuge het aantal vluchten mag uitbreiden👍,
  • Ed Noorman

    2 jaar geleden
    @Robbert Scholten is niet goed wijs! We hebben helemaal geen vakantievliegveld nodig. Schiphol heeft voor de komende jaren plaats genoeg. Zal zeker eigenbelang zijn om maar snel en dichtbij naar allerlei populaire plaatsen te vliegen. Goed voor de stikstofuitstoot, maar dat is natuurlijk niet belangrijk!!
  • J.F.G.C Rutgers

    2 jaar geleden
    Hahaha, wat een onzin. De B747-8 kan er ook gewoon landen. Die uitloop is niet nodig want er zijn genoeg start/landingsbanen waar je ook geen uitloop hebt. De piloten die opstijgen of landen rekenen uit hoeveel lengte ze nodig hebben. V1 genaamd is het punt waarop de vliegtuigen moeten opstijgen. Mocht er een noodlanding gemaakt worden kan dat op Lelystad en anders ga naar Schiphol. Dus SATL ga lekker achter de geraniums zitten en lees een boek. Jullie onkunde en dat doordrammen met maar stoppen
  • H. Annes

    2 jaar geleden
    @Robbert Scholten, je moet wel onder een steen gelegen hebben om het op te nemen voor Lelystad Airport wat helemaal niet nodig is voor onze economie.