Volledig scherm
Bezoekers van de open dag van Lelystad Airport bekijken de gloednieuwe terminal. © Foto Freddy Schinkel

CDA en VVD stellen eisen aan opening Lelystad Airport

Lelystad Airport mag alleen open als het luchtruim uiterlijk in 2023 opnieuw is ingedeeld en de laagvliegroutes verdwijnen. Regeringspartijen CDA en VVD roepen daartoe op in een motie die donderdagavond is ingediend.

Omdat het luchtruim boven Nederland overvol is, moeten vluchten van en naar het nieuwe vakantievliegveld in Lelystad gebruikmaken van zogenoemde laagvliegroutes. Daartegen bestaat veel weerstand in met name Oost-Nederland. De komende jaren werkt Luchtverkeersleiding Nederland aan een herziening van het luchtruim. Doel is om onder meer de laagvliegroutes van Lelystad te verplaatsen naar het hogere luchtruim.

CDA en VVD stellen nu in hun motie dat het verdwijnen van de gevreesde laagvliegroutes een keiharde voorwaarde is voor opening van de vakantieluchthaven. 

Er is ook kritiek op de motie. Zo zeggen leden van actiegroepen dat pas in 2023 kan worden geoordeeld of het gelukt is om de laagvliegroutes omhoog te krijgen, terwijl Lelystad Airport al wel in 2020 opengaat. 

Berekenen versus meten

Ook oppositiepartijen GroenLinks, SP en Partij voor de Dieren hebben een motie ingediend. Zij willen dat de Commissie-mer opnieuw naar het milieueffectrapport van Lelystad Airport kijkt. Aanleiding is het verschil tussen de berekende piekwaarden en de tijdens de belevingsvlucht gemeten piekwaarden. Daartussen zat veel verschil. De berekeningen – waarop het mer gebaseerd is – pakken lager uit dan het gemeten vliegtuiglawaai.

De Tweede Kamer stemt volgende week over de moties. 

Flevoland

poll

Edelherten verhuizen?? Schiet ze gewoon af!

  • Eens! (34%)
  • Oneens! (66%)
2580 stemmen