Volledig scherm
PREMIUM
Lelystad Airport met de verkeerstoren in aanbouw. In 2020 gaat Lelystad Airport (hoogstwaarschijnlijk) open voor vakantievluchten binnen Europa. © Foto Freddy Schinkel

Commissie-mer: ‘Meer metingen vliegtuiggeluid nodig’

Om zeker te weten of de geluidsberekeningen in het milieueffectrapport van Lelystad Airport overeenkomen met de werkelijkheid, moeten er na de opening van het vakantievliegveld meer metingen worden verricht. Dat zegt de Commissie-mer in een reactie op de kritiek van de regiegroep Belevingsvlucht.

Die stelde maandag in een advies aan minister Cora van Nieuwenhuizen te twijfelen aan de juistheid van de vliegveld-mer. Vluchten vanaf Lelystad Airport veroorzaken namelijk meer herrie dan in het officiële milieurapport staat vermeld, zo blijkt uit geluidsmetingen tijdens de belevingsvlucht op 30 mei. ,,Wij begrijpen dat dit vragen oproept”, zegt secretaris Sjoerd Harkema van de Commissie-mer. ,,Maar wil je een uitspraak doen over wat deze verschillen betekenen voor het milieueffectrapport van vliegveld Lelystad, dan zijn meer geluidsmetingen noodzakelijk. Dat hebben wij in ons advies bij de Lelystad Airport-mer ook aangegeven.”

  1. Weet jij al op wie je gaat stemmen? Doe de Kieswijzer

    Weet jij al op wie je gaat stemmen? Doe de Kieswijzer

    Provincies zitten in je portemonnee, kunnen zomaar een windmolen in je achtertuin plannen of besluiten om de aanleg van die langverwachte rondweg nog maar eens tien jaar uit te stellen. Wat moeten er gebeuren met de Oostvaardersplassen? Hoe willen partijen de N35 aanpakken? En waar moeten de miljarden van de NUON-aandelen aan worden uitgegeven? Kortom, redenen genoeg om vooral even de Kieswijzer te raadplegen voor je op 20 maart gaat stemmen.

Flevoland