Volledig scherm
Een trein over de Hanzelijn, ter hoogte van Swifterbant. © Foto Freddy Schinkel

Snellere spoorlijn? Prima, als de trein maar stopt in Flevoland

Een snellere treinverbinding tussen Amsterdam en het Noorden? Dat mag niet ten koste gaan van de reizigers in Flevoland, vinden Gedeputeerde Staten. Het overslaan van stations in de polder is ‘niet gewenst’. 

NS en ProRail kunnen treinreizigers in 2030 een half uur sneller van het Noorden naar Amsterdam-Zuid brengen - of andersom. Dat blijkt uit onderzoek van beide partijen in opdracht van minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) en de provincies. Er komt geen nieuwe spoorlijn bij. De tijdwinst is mogelijk dankzij stevige aanpassingen aan spoor en materieel én het overslaan van stations, ook in Flevoland. En dat laatste zit de provincie niet lekker. 

Lelystad Airport

GS spreken in een brief aan de provinciale politiek van een ‘ongewenste optie’. ‘Zeker als deze snelle trein (...) ten koste gaat van het huidige aantal treinen dat halteert (een stop maakt, red.) in Almere en Lelystad’. ,,Voor zowel Lelystad als Almere is het niet fijn’’, zegt woordvoerder Daniël de Wit over het overslaan van stations. Almere blijft de komende jaren fors groeien, geeft hij aan. En als Lelystad Airport open gaat, is een goede aansluiting van het vliegveld op het spoor nodig. 

De Wit: ,,Flevoland is al een provincie met veel autogebruik. Als de dienstverlening op het spoor verslechtert dan levert dat bezwaren op. Ook als je kijkt naar de klimaatdoelen van het kabinet’’. Een half uur tijdwinst tussen Amsterdam en het Noorden kost overigens minimaal 7 miljard euro. GS noemen dit ‘een forse investering’ en zullen de kritische kanttekeningen naar voren brengen in overleg met het Rijk en de regio.  

Lelylijn

Er speelt veel meer rond het spoor. Eind vorig jaar kondigde het kabinet aan extra geld uit te trekken om de hsl (hogesnelheidslijn) vast te knopen aan het spoor naar het Noorden. De reistijd tussen Zwolle en Breda wordt hiermee een half uur korter.   Ook blaast het Rijk nieuw leven in het onderzoek naar de Lelylijn die de Noordoostpolder met de Randstad en het Noorden moet verbinden, ooit bekend als de Zuiderzeelijn.

Flevoland