75.000 Britten verrast door ‘kerstbonus’ Britse bank: 155 miljoen per ongeluk gestort
75.000 Britten werden op kerstochtend verrast door een ‘kerstbonus’ van de Britse bank Santander. Door een technische storing maakte de bank in totaal bijna 130 miljoen pond (155 miljoen euro) over naar hun rekeningen.
Betalingen vanaf zo’n 2000 zakelijke rekeningen werden door de technische fout dubbel uitgevoerd. Bedrijven stortten dus verschillende bedragen, van loon tot kerstbonussen, dubbel richting hun werknemers.
‘Het spijt ons dat door een technische fout sommige betalingen van onze zakelijke klanten gedupliceerd werden richting de rekeningen van de ontvangers’, liet Santander weten in een verklaring. ‘Geen enkele klant kwam erdoor in financiële problemen, en we werken er met de vele banken in het Verenigd Koninkrijk aan om de ten onrechte uitgevoerde betalingen terug te krijgen de komende dagen.’
Een loonadministrateur van een van de getroffen bedrijven, die liever anoniem wilde blijven, vertelde aan BBC News: ,,Het heeft mijn kerstvakantie verpest, omdat ik dacht dat ik duizenden en duizenden per ongeluk had overgemaakt. Ik dacht dat ik iets fout gedaan had. Het zal vast wel mijn eigen schuld zijn en nu kom ik op mijn werk in de problemen.” Dat bleek gelukkig dus niet zo te zijn, maar Santander had de bedrijven niet laten weten hoe de fout aan hun werknemers uit te leggen.
Om het geld terug te vinden is volgens Britse media geen gemakkelijke opgave, omdat veel betalingen naar rekeningen van andere banken en instellingen zijn gegaan. Het zou ook moeilijk zijn geld terug te halen bij mensen of instellingen die het in de kerstvakantie al hebben verbrast. ,,Het is gewoon complete chaos”, aldus de loonadministrateur. ,,Hoe ze deze fout ooit gaan rechtzetten, ik heb geen idee.”
Bekijk onze trending nieuwsvideo’s in onderstaande playlist:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Indexeren pensioenen ‘eindelijk’ in zicht
De pensioenfondsen staan er zo goed voor dat ze nadrukkelijk naar verhoging van de pensioenen kijken. De vraag is alleen voor wie de verhoging moet gaan gelden. -
PREMIUM
Rookmelder is vanaf 1 juli verplicht op élke woonlaag: hier moet je op letten
Waar rook is, is behalve vuur hopelijk ook een brandmelder. Op elke verdieping van het huis, want dat moet vanaf 1 juli in álle Nederlandse woningen. -
PREMIUMGeld & Geluk
Tanya komt uit Oekraïne: ‘Verdiende daar als lerares een fractie van wat je hier betaald krijgt’
In deze rubriek vragen we lezers naar hun relatie tussen Geld en Geluk. Tanya en Hessel hebben geen financiële zorgen omdat zij goed is in besparen. ‘Met een aardappeltje, ui en wortel maak je heerlijke soep.’ -
Geldflaters
Nathalie werd verliefd op een paar laarzen van 400 euro: ‘Ik kon er amper op staan’
Iedereen maakt wel eens een fout waar kleine of soms grote financiële gevolgen aan kleven. In deze reeks vertellen mensen over hun monetaire misstap. Deze week Nathalie Driessen uit Amsterdam, die laarzen van 400 euro kocht waarop ze niet kan lopen. -
Waarom de meeste mensen - ondanks de inflatie - nog steeds geven aan goede doelen
De energierekening hoger, de koopkracht lager: toch blijft de meerderheid trouw aan goede doelen. Dat blijkt uit onderzoek van ABN Amro MeesPierson. Waarom vinden we dat belangrijk en hoe kies je een goed doel?
-
Zo kun je goedkoper tanken tijdens een lange rit
Ook al probeer je nog zo goed om brandstof te besparen, tijdens een langere rit is het onvermijdelijk dat je een keer moet tanken, en de prijzen van benzine en diesel liegen er niet om. Zo kun je goedkoper tanken. -
Verjaardagsfeest? Dit is normaal om uit te geven aan een cadeau
Een uitnodiging voor een feestje. Wat geef je als cadeau? Wat is eigenlijk normaal om uit te geven aan een cadeau en is geld geven ‘not done’? En waar moet je vooral niet mee aankomen? Twee etiquette-experts delen hun ervaringen. -
Getest: Dit is de beste inbouw-combimagnetron
Wat is de beste inbouw-combimagnetron? En welke heeft de beste prijs-kwaliteitverhouding? De Consumentenbond geeft antwoord.