Groei internetverkoop niet langer door het dak
Het zijn zeker nog dubbele cijfers, maar een recordgroei zoals begin dit jaar zat er tijdens het tweede kwartaal niet meer in voor Europese webwinkels. In april, mei en juni spendeerden Nederlandse consumenten meer dan 800 miljoen euro bij buitenlandse webwinkels binnen de Europese Unie. Dit is bijna 17 procent meer dan in dezelfde periode een jaar eerder, maar een stuk minder dan de 64 procent groei die tijdens het eerste kwartaal werd gehaald.
Dit meldt het CBS op basis van nieuwe cijfers. De groei was voor zowel de Europese als de Nederlandse internetverkopers flink lager dan in voorgaande kwartalen. Niet geheel onverwacht aangezien de winkels in de meeste landen in het voorjaar weer opengingen.
Sinds 2014 besteedden Nederlandse consumenten elk kwartaal meer bij Europese webwinkels dan in dezelfde periode een jaar eerder. Met name sinds het uitbreken van de coronacrisis stegen deze uitgaven sterk. In 2020 piekte de kwartaalgroei op ruim 38 procent en in de eerste drie maanden van 2021 werd dus een recordgroei van bijna 64 procent behaald. Na een volledig coronajaar was de groei in het tweede kwartaal van 2021 voor het eerst weer vergelijkbaar met de jaren voorafgaand aan de crisis.
Fors lager
In het tweede kwartaal van 2021 was de omzet van Nederlandse internetverkopers meer dan 16 procent hoger dan in dezelfde periode een jaar eerder. Ook dit percentage is fors lager dan in eerdere coronakwartalen. In het eerste kwartaal van 2021 werd nog een recordgroei bereikt van bijna 85 procent. De omzet van Nederlandse internetverkopers omvat zowel verkopen aan Nederlandse als aan buitenlandse consumenten.
Bij de Nederlandse internetverkopers kan onderscheid worden gemaakt tussen pure webwinkels en multichannelers, die zowel online als via winkels verkopen. Pure webwinkels zetten in het tweede kwartaal van 2021 ongeveer 15 procent meer om, terwijl de online-omzet van multichannelers ruim 18 procent hoger lag dan een jaar eerder. Vooral de multichannelers zagen hun internetomzet flink stijgen sinds de coronacrisis. In het eerste kwartaal van 2021 lag de online-omzet zelfs meer dan tweemaal zo hoog als een jaar eerder.
Kijk onze video's over de economie in onderstaande playlist:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMEnergierekening
Laura: ‘We willen tot ons pensioen hier wonen, dus maandlasten zo laag mogelijk krijgen’
Hoeveel geld besteed jij aan energie in huis? Hoe probeer je de kosten omlaag te brengen? Deze vragen stellen we elke week aan een Nederlander. Vandaag: Laura Baas (32) uit Siddeburen in Groningen. -
Grote schenking ontvangen vorig jaar? Dan heb je nog een paar dagen om aangifte te doen
Heb jij vorig jaar geld geschonken of geld gekregen en is dat meer dan het jaarlijks vrijgestelde bedrag? Dan moet je aangifte schenkbelasting doen. Voor schenkingen in 2022 moet die aangifte vóór 1 maart binnen zijn. -
PREMIUMhoogleraar
Inflatie veroorzaakt nog veel meer schade dan alleen een verlies aan koopkracht
Als het over inflatie gaat, gaat het bijna altijd over verlies aan koopkracht. Maar inflatie veroorzaakt nog veel meer schade, zo waarschuwt hoogleraar economie Wim Boonstra. -
eigen tuin eerst
Zevenblad in de tuin? Bestrijden is een lastige klus
Zevenblad. Als dat in je tuin groeit ben je niet blij. Het woekert als een gek. Zo kom je er vanaf volgens tuingoeroe Romke van de Kaa. -
PREMIUMGeldflaters
David kocht online een PlayStation voor zijn zoon, maar ontving hem niet: ‘Voelde me oliedom’
Iedereen maakt wel eens een fout waar kleine of soms grote financiële gevolgen aan kleven. In deze reeks vertellen mensen over hun geldflater. Deze week David (48) die online voor 500 euro een PlayStation 5 kocht en hem nooit ontving.
-
PREMIUM
Historische stijging van goudwaarde zorgt voor drukte bij de inkoper: ‘Het is nog nooit zo hoog geweest’
Nadat afgelopen week drie Amerikaanse banken omvielen, steeg de prijs van goud per kilo flink. Drukke dagen dus voor de inkopers van edelmetalen. Daphne Roes (37) van Maxgoud ziet niet alleen een stijging in de waarde, maar ook in het aantal klanten. ,,Het aantal klanten is de afgelopen dagen verdriedubbeld.’’Rotterdam -
-
-
‘Bah, lust ik niet!’: deze strategie moedigt kieskeurig etertje aan tot proeven
Aan menig keukentafel is het iedere avond een strijd: ouders hebben hun uiterste best gedaan een gezonde maaltijd met groente te bereiden, maar kindlief weigert ook maar een hapje te proeven. Hoe zorg je dat je kind later meer lust dan patat en pannenkoeken? Onderzoekers van Maastricht University bestuderen het en kwamen onlangs tot een interessante ontdekking. -
Belastingaangifte
Er zijn behoorlijk wat Nederlanders die er mee te maken hebben: weet jij waar box 2 voor dient?
Het is weer zover: sinds 1 maart kun je de aangifte inkomstenbelasting doen over het jaar 2022. Wij helpen je op weg bij je belastingaangifte. Vandaag: wat is eigenlijk box 2?