Volledig scherm
Reizigers stappen in Almelo in de trein. Ze hopen op een voorspoedige reis © Bert Kamp

De diesel tussen Hardenberg en Almelo kraakt en piept, maar redt het niet

HARDENBERG/ALMELO - De treinen op het traject van Almelo naar Hardenberg kunnen niet hard genoeg. Een provinciale adviesgroep roept vervoerder Arriva op maatregelen te nemen tegen het voortdurende problemen op de route.

Reizigers kunnen sinds augustus rechtstreeks met de trein van Almelo naar Hardenberg en terug. De reistijd is drastisch verkort door de overstap in Mariënberg eruit te halen, station Geerdijk te sluiten en de overwegen te vernieuwen waardoor de trein zich niet meer hoeft in te houden (80 kilometer per uur), maar naar de 120 mag. Maar dat lukt de treinstellen niet, constateert het adviesorgaan ROCOV.

Uitgeput
De motoren van twee van de weinige diesels die Overijssel nog heeft, halen de vereiste snelheid niet. Het kraakt en piept en staat volgens voorzitter Kees van Ramshorst regelmatig uitgeput stil in Mariënberg. Almelo-Hardenberg is een lijdensweg die amper wordt verzacht door de banketbakkersbonnen die vervoerder Arriva schenkt aan reizigers met klachten. Arriva geeft de problemen volmondig toe. De treinen hebben groot onderhoud gehad, maar doen het nog steeds niet naar behoren.

Lint en Spurt
In het weekend wordt een Spurt-trein uit de Achterhoek inzet – die uitstekend werk verricht – om aan de twee zogenoemde Lint-treinen verder te kunnen sleutelen. Arriva heeft maatregelen genomen. Als de trein van Almelo naar Hardenberg meer dan vijf minuten vertraging oploopt, keert die bij Mariënberg om en moeten passagiers weer ouderwets overstappen. Die maatregel is noodzakelijk om spoorverkeer van en naar Zwolle niet te laten vastlopen. In de tweede week van maart komen alle partijen bijeen om de stand van zaken te bespreken

Vechtdal