Volledig scherm
Containervervoer met vrachtwagens is goedkoper dan met schepen via Kanaal Almelo-De Haandrik, stelt de provincie Overijssel. © Lex van Lieshout ANP XTRA

Geen provinciaal onderzoek uitdiepen kanaal De Haandrik

Pas als het tekort aan vrachtwagenchauffeurs verder oploopt, overweegt de provincie Overijssel nieuw onderzoek te doen naar het uitdiepen van Kanaal Almelo-De Haandrik. Op dit moment is de miljoeneninvestering niet rendabel. Voor vervoer van containers zijn vrachtauto’s namelijk goedkoper dan schepen.

De GroenLinks-fractie heeft vragen over de uitdieping van het Kanaal Almelo-De Haandrik gesteld aan Gedeputeerde Staten van Overijssel. De partij wil weten waarom GS geen onderzoek wil doen naar het geschikt maken van het kanaal voor schepen tot 1000 ton.

Niet rendabel

In haar antwoord zegt de provincie dat het vervoer via het kanaal van containers vanuit de Combiterminal Twente (CTT) richting de Euroterminal Coevorden, niet rendabel is. Vrachtwagens zijn simpelweg goedkoper. Pas als de kosten daarvan flink oplopen, bijvoorbeeld door een vrachtwagenheffing, of wanneer er geen chauffeurs meer te vinden zijn, komt de uitdieping opnieuw in beeld. ,,Op welke termijn deze ontwikkelingen zich voordoen, is niet voorspelbaar”, aldus Gedeputeerde Staten in de antwoordbrief.

Schade

Bij dat besluit is al rekening gehouden met eventuele schade die door uitdieping kan ontstaan, zo laat GS weten. Dat dit niet denkbeeldig is, blijkt uit de malheur die aanwonenden hebben meegemaakt. Niet alleen richting Vroomshoop, maar ook eerder al richting Bornerbroek. Steeds bleek het kanaal lek en ontstond er overlast. Het onderzoek naar de problemen bij Geerdijk en Beerzerveld, waar in totaal zo’n 25 woningen zijn beschadigd, loopt nog.

Kleinere schepen

GS zijn nu bezig om maatregelen te bedenken die ook zonder uitdiepen het kanaal efficiënter en rendabeler maken. Het gebruik van kleine schepen moet zo worden gestimuleerd. Komend najaar moet de haalbaarheid van de maatregelen duidelijk worden.

Vechtdal