Volledig scherm
De eerste tocht met Vechtezomp in Gramsbergen. © FFU.nl/Alex Mulder

Gramsbergen met Vechtezomp een attractie rijker

Ruim een jaar werd er naar hartenlust aan geschaafd, geschuurd en getimmerd. Niet zo gek dat het glimmende eindresultaat van gelakt eikenhout op de Dag van de Arbeid werd gepresenteerd.

De veel besproken Vechtezomp, een replica van een platbodem uit de 18e eeuw, werd een paar uur daarvoor met glans goedgekeurd door het NBKB, het Nederlands Bureau Keuringen Binnenvaart. Een speciaal belaste ambtenaar kwam daarvoor uit Rotterdam om de toeristenboot van een Europees gecertificeerd kenteken te voorzien. Alhoewel er op de Vecht en kanaal Almelo de Haandrik doorgaans weinig golfslag wordt waargenomen, kreeg de 12 meter lange platbodem een heuse stabiliteitsproef te doorstaan. Dolle pret bij de bouwers, die met zeventien man sterk eerst aan stuurboordzijde en vervolgens allemaal aan bakboordzijde gewicht in de schaal moesten leggen. Eindresultaat: perfect in balans en een stempel van de meester.

Checklist

Vervolgens werd de checklist erbij gehaald. Zwemvesten (ook voor kinderen), brandblussers (2x), reddingsboei, verbanddoos, AED (niet verplicht), aanmeertouwen en anker werden aan een minutieuze inspectie onderworpen. ,,Ik wist wel dat het goed zat’’, knipoogt Henk Steenbergen, secretaris/penningmeester van stichting de Vechtezomp.

Alhoewel de Vechtezomp werd gebouwd op basis van middeleeuwse bouwtekeningen, kreeg het passagiersschip wat nieuwe snufjes: een elektromotor met propeller op accu’s, jetstreams aan beide kanten om te manoeuvreren, een lift voor minder validen en een hydraulische arm om de zware mast te kunnen laten zakken. Allemaal keurig weggewerkt om zo authentiek mogelijk te ogen. Fluisterstil snijdt de platbodem door het water. ,,Hij stuurt ook zo lekker, het is gewoon een hele lekkere boot’’, zegt Steenbergen met gekrulde lippen.

Gramsberger Aap

Klaas Bolks, bekend als museumdirecteur, gaat nog een stapje verder. Bolks bouwde weliswaar niet mee met het team vrijwilligers en Vaarbewijs 1 heeft hij helaas door tijdgebrek ook nog niet kunnen halen. ,,Ik een echte Gramsberger Aap’’, zegt Bolks, verwijzend naar de bijnaam van de inwoners, ontstaan in vervlogen tijden. Een geuzennaam als het aan de directeur ligt. ,,Sinds vandaag ben ik zo trots als een Gramsberger Aap. De sluis is ervoor aangepast, op het dak van het botenhuis ligt een batterij zonnepanelen, dus het is ook nog eens groene boot. We kunnen er tot Mariënberg mee varen en als de stuw bij Junne is aangepast nog verder. In de toekomst misschien wel naar Zwolle.’’

Vechtdal