Hardenberg en noordelijke gemeenten slaan handen ineen voor komst Nedersaksenlijn
Zeven gemeenten, waaronder Hardenberg, slaan de handen ineen om vol te gaan voor de aanleg van een Nedersaksenlijn. Het regionale belang staat voorop bij de eventuele komst van de spoorverbinding van Enschede naar Groningen, wat ook voor het Vechtdal een rechtstreekse lijn naar het noorden zou betekenen. De gemeenten vinden dat de spoorlijn een grote bijdrage kan leveren aan een betere bereikbaarheid van de regio met het openbaar vervoer.
Delen per e-mail
De Tweede Kamer heeft de minister gevraagd om een haalbaarheidsstudie te verrichten naar aanleg van de Nedersaksenlijn tussen Enschede en Groningen. Dan gaat het ook om het nieuw aan te leggen traject van circa 27 kilometer tussen Emmen en Stadskanaal. De samenwerking van de gemeenten sluit aan bij de vraag uit de landelijke politiek om dat onderzoek te doen. Naast Hardenberg gaat het om de gemeenten Coevorden, Emmen, Borger-Odoorn, Stadskanaal, Veendam en Westerwolde.
Personeel
Om het voor ondernemers aantrekkelijk te maken om zich te vestigen in de regio tussen Hardenberg en Veendam is goede bereikbaarheid van groot belang, stellen de gemeenten. ‘Door een spoorlijn aan te leggen tussen Stadskanaal en Emmen bereik je nog meer verbinding tussen de verschillende grensregio’s. Regionaal samenwerken gaat dan eenvoudiger en ook het vinden van personeel uit een andere gemeente wordt voor werkgevers aantrekkelijker’, melden de gemeenten in een verklaring.
Verder hebben de gemeenten de wens om te onderzoeken of waterstoftreinen ingezet kunnen worden op de Nedersaksenlijn. Dit past bij de status die de Europese Unie aan Noord-Nederland heeft toegekend, onder de noemer ‘Hydrogen Valley’ (waterstofregio).
Goederentransport
Uit het haalbaarheidsonderzoek van het ministerie moet naar voren komen of de aanleg van de Nedersaksenlijn kans van slagen heeft en wat de kosten zijn voor de realisatie. In de haalbaarheidsstudie wordt ook de aansluiting op het Duitse netwerk en de mogelijkheden voor goederentransport onderzocht.
De komst van de Nedersaksenlijn zou betekenen dat reizigers vanuit Hardenberg zo’n twintig minuten sneller met de trein in Groningen zijn. Ook voor reizigers die van Zwolle naar bijvoorbeeld Stadskanaal willen is er tijdswinst te behalen. Daar hangt wel een prijskaartje aan: bij de goedkoopste variant uit het eerder gepubliceerde tussentijdse onderzoek van drie provincies gaat het naar schatting al om een investering van 555 miljoen euro.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Sneeuw en vorst: dit is waarom aspergetelers geen fan zijn van het winterse weer
Na een zonnig einde van maart is de maand april de afgelopen dagen begonnen met sneeuw en vorst. Die combinatie betekent slecht nieuws voor aspergetelers. De schade aan het witte goud valt nu nog mee, maar de vorst is nog niet voorbij. -
PREMIUM
Twintig minuten sneller van Hardenberg naar Groningen ‘kost’ circa 600 miljoen
Vanuit Hardenberg twintig minuten sneller met de trein naar Groningen. Die tijdwinst ligt in het verschiet voor treinreizigers als de Nedersaksenlijn er komt. Daar hangt wel een pittig prijskaartje aan: de goedkoopste variant vergt een investering van 555 miljoen euro. -
PREMIUM
Nieuwe reisregels Duitsland beperken boer Egbert in grensgebied Hardenberg
De nieuwe reisregels richting Duitsland zorgen voor veranderingen in ons reisgedrag. Wie sinds deze week richting onze oosterburen wil, moet een actuele en negatieve COVID-test laten zien. Het zorgt voor een rustige grensovergang bij Hardenberg – en verwarring -, maar ook voor de herinvoering van ‘ouderwetse’ grenscontrole. -
Coronajaar zorgt voor minst aantal verkeersdoden in Oost-Nederland sinds 2015
Het aantal verkeersdoden in Flevoland, Gelderland en Overijssel is in het coronajaar 2020 aanzienlijk afgenomen. In totaal kwamen in deze drie provincies 142 mensen om bij een verkeersongeluk. Vijf jaar geleden waren dat er nog 168. -
PREMIUM
Landelijk onderzoek naar haalbaarheid Nedersaksenlijn langs Hardenberg
Er komt een haalbaarheidsonderzoek naar de komst van de Nedersaksenlijn, tussen Enschede en Groningen. De voltallige Tweede Kamer heeft daar dinsdagmiddag mee ingestemd.
-
PREMIUM
Taaie bonen, koude aardappels, lauwe stamppot en opgewarmde kliekjes? Elizabeth (81) uit Hardenberg walgt van vies eten bij Eugeria
Koude bloemkool, stijve maizenapap zonder smaak en lauwe andijviestamppot wat eruit ziet als groene pap. Het zijn maaltijden die Elizabeth van Wilgenburg (81) uit Hardenberg zegt te hebben moeten eten tijdens haar revalidatie in verzorgingshuis Eugeria. Meerdere keren gaf ze het aan, maar volgens haar werd haar klacht niet gehoord. Ze benaderde zelfs het ministerie voor Volksgezondheid. Volgens Eugeria zijn alle maaltijden van hoge kwaliteit. -
PREMIUM
Conclusie Hardenberg: ‘geen dubieuze rol gemeente bij roof Joods vastgoed’
De toenmalige gemeenten Avereest en Hardenberg speelden geen dubieuze rol bij de onteigening en roof van Joods vastgoed tijdens de Tweede Wereldoorlog. Dat concludeert de huidige gemeente Hardenberg na een intern archiefonderzoek naar aanleiding van publicaties van onderzoeksplatform Pointer (KRO-NCRV) en de Stentor. -
Man (65) uit De Krim in eigen tuin zwaar mishandeld: slachtoffer ligt op intensive care
Een 65-jarige inwoner van De Krim is vrijdagavond door twee mannen zwaar mishandeld in zijn eigen achtertuin. De politie pakte twee verdachten op, het slachtoffer ligt in het ziekenhuis op de intensive care.