Bij Stadskanaal moet nog een flink stuk spoor (opnieuw) worden aangelegd voordat de Nedersaksenlijn in werking kan treden, maar zeven gemeenten bundelen nu de krachten.
Volledig scherm
Bij Stadskanaal moet nog een flink stuk spoor (opnieuw) worden aangelegd voordat de Nedersaksenlijn in werking kan treden, maar zeven gemeenten bundelen nu de krachten. © archief Carlo ter Ellen

Hardenberg en noordelijke gemeenten slaan handen ineen voor komst Nedersaksenlijn

Zeven gemeenten, waaronder Hardenberg, slaan de handen ineen om vol te gaan voor de aanleg van een Nedersaksenlijn. Het regionale belang staat voorop bij de eventuele komst van de spoorverbinding van Enschede naar Groningen, wat ook voor het Vechtdal een rechtstreekse lijn naar het noorden zou betekenen. De gemeenten vinden dat de spoorlijn een grote bijdrage kan leveren aan een betere bereikbaarheid van de regio met het openbaar vervoer.

De Tweede Kamer heeft de minister gevraagd om een haalbaarheidsstudie te verrichten naar aanleg van de Nedersaksenlijn tussen Enschede en Groningen. Dan gaat het ook om het nieuw aan te leggen traject van circa 27 kilometer tussen Emmen en Stadskanaal. De samenwerking van de gemeenten sluit aan bij de vraag uit de landelijke politiek om dat onderzoek te doen. Naast Hardenberg gaat het om de gemeenten Coevorden, Emmen, Borger-Odoorn, Stadskanaal, Veendam en Westerwolde.

Personeel

Om het voor ondernemers aantrekkelijk te maken om zich te vestigen in de regio tussen Hardenberg en Veendam is goede bereikbaarheid van groot belang, stellen de gemeenten. ‘Door een spoorlijn aan te leggen tussen Stadskanaal en Emmen bereik je nog meer verbinding tussen de verschillende grensregio’s. Regionaal samenwerken gaat dan eenvoudiger en ook het vinden van personeel uit een andere gemeente wordt voor werkgevers aantrekkelijker’, melden de gemeenten in een verklaring.

Verder hebben de gemeenten de wens om te onderzoeken of waterstoftreinen ingezet kunnen worden op de Nedersaksenlijn. Dit past bij de status die de Europese Unie aan Noord-Nederland heeft toegekend, onder de noemer ‘Hydrogen Valley’ (waterstofregio).

Goederentransport

Uit het haalbaarheidsonderzoek van het ministerie moet naar voren komen of de aanleg van de Nedersaksenlijn kans van slagen heeft en wat de kosten zijn voor de realisatie. In de haalbaarheidsstudie wordt ook de aansluiting op het Duitse netwerk en de mogelijkheden voor goederentransport onderzocht.

De komst van de Nedersaksenlijn zou betekenen dat reizigers vanuit Hardenberg zo’n twintig minuten sneller met de trein in Groningen zijn. Ook voor reizigers die van Zwolle naar bijvoorbeeld Stadskanaal willen is er tijdswinst te behalen. Daar hangt wel een prijskaartje aan: bij de goedkoopste variant uit het eerder gepubliceerde tussentijdse onderzoek van drie provincies gaat het naar schatting al om een investering van 555 miljoen euro.

Het traject van de Nedersaksenlijn
Volledig scherm
Het traject van de Nedersaksenlijn © A Luchies
  1. Hardenberg bezingt saamhorigheid in coronacrisis met eigen lied in leeg nieuw ziekenhuis
    PREMIUM
    video

    Hardenberg bezingt saamhorig­heid in coronacri­sis met eigen lied in leeg nieuw ziekenhuis

    De linten en de lijnen, zover mag je gaan. De vrijheid die we hebben, dwingt ons stil te staan. Elkaar de hand te reiken, het is niet meer wat het was. Je woorden van liefde, kaatsen tegen glas... Samen met sprekende zwart-witfoto’s uit het dagelijks leven en muziek van een zeskoppige band vormen deze songteksten ‘Oog van de storm’, een indrukwekkend slotlied van de documentaire ‘Lotgenoten’ dat lekker in het gehoor ligt en makkelijk meezingt.
  2. Masévon investeert met nieuw pand in Hardenberg in hightech-regio ‘Vechtdal Valley’
    PREMIUM
    Hightech

    Masévon investeert met nieuw pand in Hardenberg in high­tech-re­gio ‘Vechtdal Valley’

    Wat is toch dat ‘Best bewaarde geheim van Hardenberg’? Masévon Group schermt ermee op een groot bord langs de N36 waar ze een nieuw pand bouwen voor een nieuwe tak: Masévon Advanced Systems. Het bedrijf speelt een belangrijke rol in de hightech-branche rond Hardenberg. ,,Ik noem het hier Vechtdal Valley”, zegt CEO Henk Kieft, met een knipoog naar de beroemde techregio in Californië.

Vechtdal