Hardenberg en noordelijke gemeenten slaan handen ineen voor komst Nedersaksenlijn
Zeven gemeenten, waaronder Hardenberg, slaan de handen ineen om vol te gaan voor de aanleg van een Nedersaksenlijn. Het regionale belang staat voorop bij de eventuele komst van de spoorverbinding van Enschede naar Groningen, wat ook voor het Vechtdal een rechtstreekse lijn naar het noorden zou betekenen. De gemeenten vinden dat de spoorlijn een grote bijdrage kan leveren aan een betere bereikbaarheid van de regio met het openbaar vervoer.
Delen per e-mail
De Tweede Kamer heeft de minister gevraagd om een haalbaarheidsstudie te verrichten naar aanleg van de Nedersaksenlijn tussen Enschede en Groningen. Dan gaat het ook om het nieuw aan te leggen traject van circa 27 kilometer tussen Emmen en Stadskanaal. De samenwerking van de gemeenten sluit aan bij de vraag uit de landelijke politiek om dat onderzoek te doen. Naast Hardenberg gaat het om de gemeenten Coevorden, Emmen, Borger-Odoorn, Stadskanaal, Veendam en Westerwolde.
Personeel
Om het voor ondernemers aantrekkelijk te maken om zich te vestigen in de regio tussen Hardenberg en Veendam is goede bereikbaarheid van groot belang, stellen de gemeenten. ‘Door een spoorlijn aan te leggen tussen Stadskanaal en Emmen bereik je nog meer verbinding tussen de verschillende grensregio’s. Regionaal samenwerken gaat dan eenvoudiger en ook het vinden van personeel uit een andere gemeente wordt voor werkgevers aantrekkelijker’, melden de gemeenten in een verklaring.
Verder hebben de gemeenten de wens om te onderzoeken of waterstoftreinen ingezet kunnen worden op de Nedersaksenlijn. Dit past bij de status die de Europese Unie aan Noord-Nederland heeft toegekend, onder de noemer ‘Hydrogen Valley’ (waterstofregio).
Goederentransport
Uit het haalbaarheidsonderzoek van het ministerie moet naar voren komen of de aanleg van de Nedersaksenlijn kans van slagen heeft en wat de kosten zijn voor de realisatie. In de haalbaarheidsstudie wordt ook de aansluiting op het Duitse netwerk en de mogelijkheden voor goederentransport onderzocht.
De komst van de Nedersaksenlijn zou betekenen dat reizigers vanuit Hardenberg zo’n twintig minuten sneller met de trein in Groningen zijn. Ook voor reizigers die van Zwolle naar bijvoorbeeld Stadskanaal willen is er tijdswinst te behalen. Daar hangt wel een prijskaartje aan: bij de goedkoopste variant uit het eerder gepubliceerde tussentijdse onderzoek van drie provincies gaat het naar schatting al om een investering van 555 miljoen euro.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Groen licht voor hondenvakantiepark Radewijk: walhalla voor viervoeters in aantocht
De gemeente Hardenberg geeft haar goedkeuring aan de realisatie van een vakantiepark voor honden in Radewijk. Nadat eerder een vergunning werd aangevraagd, en de buurt volgens de gemeente geen bezwaren heeft, kunnen de recreatiehuisjes en de trainingshal gebouwd worden. Die laatste ook om onder meer hulphonden op te leiden. -
PREMIUM
Landelijk onderzoek naar haalbaarheid Nedersaksenlijn langs Hardenberg
Er komt een haalbaarheidsonderzoek naar de komst van de Nedersaksenlijn, tussen Enschede en Groningen. De voltallige Tweede Kamer heeft daar dinsdagmiddag mee ingestemd. -
PREMIUM
Kippenvel: dankzij ziekenhuis Hardenberg kan Bertus (89) tóch bij begrafenis van zijn Will zijn
Een dag nadat zijn Will (89) overleed aan corona, kwam Bertus (89) doodziek in het ziekenhuis te liggen. Toch regelde Saxenburgh Medisch Centrum op eigen initiatief dat hij met de wensambulance bij het afscheid kon zijn. „Hij was zo blij en verrast”, zegt kleindochter Anne. -
PREMIUM
Openhouden azc Hardenberg opeens ter discussie: ‘Overlastplegers horen in Budel of Ter Apel, niet hier’
Een meerderheid van de politieke partijen in Hardenberg wil ‘veiligelanders’ weren uit het asielzoekerscentrum. Het COA staat een onderscheid op basis van nationaliteit niet toe. Dus wordt over de toekomst van het azc aan de Jachthuisweg gedebatteerd. ,,Het COA moet zorgen dat het haar zaakjes voor elkaar heeft.” -
PREMIUM
Twintig minuten sneller van Hardenberg naar Groningen ‘kost’ circa 600 miljoen
Vanuit Hardenberg twintig minuten sneller met de trein naar Groningen. Die tijdwinst ligt in het verschiet voor treinreizigers als de Nedersaksenlijn er komt. Daar hangt wel een pittig prijskaartje aan: de goedkoopste variant vergt een investering van 555 miljoen euro.
-
PREMIUM
Nieuw rieten dak voor Limiethuisje Boslaan
Hoewel elk pand waar hij een nieuw rieten dak op mag leggen voor hem voldoening geeft, is rietdekker Arend-Jan Slager toch echt wel blij met de klus aan het limiethuisje in Balkbrug. ‘Het leuke hieraan is niet alleen dat het een oud, monumentaal pand betreft uit de tijd van de Maatschappij van Weldadigheid, maar dat het ook in mijn eigen woonplaats ligt.’ Er werden maar liefst zeventien limiethuisjes gebouwd langs de grenzen van de voormalige kolonie, het pand aan de Boslaan 92 is het enige huisje wat nog als zodanig herkenbaar is. -
PREMIUM
Provincie legt nieuw onderzoek naar kanaaldrama naast zich neer: ‘Geen nieuwe inzichten’
Het onderzoek van hoogleraar Stefan van Baars naar de beschadigde huizen langs kanaal Almelo - De Haandrik biedt volgens de provincie Overijssel geen nieuwe inzichten. Daarom legt de provincie het onderzoek dat Van Baars op eigen initiatief deed naast zich neer. -
PREMIUM
Grootste kleindierenshow wil van Assen naar Hardenberg: ‘broedende kip niet storen’
Als alle seinen op groen gaan verhuist Dierenparade Noordshow naar de Evenementenhal in Hardenberg. De grootste kleindierententoonstelling van ons land kan niet langer gehouden worden in Expo Assen. De beoogde datum in Hardenberg, medio december, rijdt andere grote kleindierenshows zoals de Oneto in Enschede en de Hanzeshow in Kampen echter in de wielen. ,,De kip broedt nog’’, reageert Oneto-voorzitter Edgar de Poel te Groen in passende bewoordingen.