Volledig scherm
Het huidige parkeerbeleid in Hardenberg wordt het komende jaar grondig onder de loep genomen. © Bert Kamp

Hardenberg evalueert eigen parkeerbeleid: gratis of blijven betalen?

De gemeente Hardenberg gaat dit jaar een grondige evaluatie uitvoeren naar het huidige parkeerbeleid in de binnenstad. Daarin worden onder meer de visie van het winkelend publiek, middenstand en bewoners meegenomen, maar gaat de gemeente ook uitrekenen hoeveel het kost om het betaald parkeren af te schaffen. 

Het eventuele, eerste voordeel van gratis parkeren is er al, aangezien de geplande vervanging van slagbomen en betaalautomaten van volgend jaar dan achterwege kan blijven. Maar zover is het nog lang niet, zegt parkeerwethouder Jan ten Kate, die niet aangeeft of hij nu voor- of tegenstander van het afschaffen van betaald parkeren is. Hij geeft alleen aan dat de gemeente Hardenberg bij het vrije parkeren al snel een miljoen euro aan inkomsten misloopt, en dat die ergens weer terugverdiend moeten worden. ,,Dit najaar willen we een overzichtelijk beeld hebben van ons eigen parkeerbeleid, zodat we eind 2019 een besluit kunnen nemen over een systeem dat gereed is voor de toekomst. De bedoeling is dat het nieuwe parkeerbeleid in 2021 in kan gaan.”

Parkeerregime

Maar het kan ook zo zijn dat Hardenberg onveranderd op de huidige voet verder gaat. Het nu gehanteerde beleid wordt alweer zachtjes aan zo'n tien jaar gevoerd en bestaat uit een parkeerregime met betaald parkeren in het centrum met daaromheen zones waar vergunninghouders hun auto neer kunnen zetten. De afgelopen jaren is in de samenleving van Hardenberg, net als in vergelijkbare gemeenten in de omgeving, een discussie ontstaan over het functioneren van betaald parkeren. En ook de middenstand vraagt regelmatig om aandacht voor het beleid in de binnenstad.

Wel of niet betalen

Volgens wethouder Ten Kate is het nu dan ook tijd voor een grondige evaluatie, zoals in het vorig jaar vastgestelde coalitieprogramma al is opgenomen. Zo'n onderzoek naar het parkeren geeft dan niet alleen een antwoord op de vraag of er voortaan wel of niet betaald moet worden, maar laat ook zien wat de gevolgen van een dergelijke keuze zijn. Nu wordt er voor parkeren afhankelijk van de locatie iets meer dan een euro per uur betaald. Bij het station is het parkeren gratis, maar juist daardoor is het er soms ontzettend vol, waarbij de auto's elkaar verdringen. Die drukte verplaatst zich ontegenzeggelijk als het beleid wordt aangepast, vandaar ook dat de gemeente rustig de tijd neemt om een en ander uit te zoeken.

Kraskaarten

Uitgangspunt voor het college van burgemeester en wethouders is dat een vorm van parkeerregulering noodzakelijk blijft. Daarbij valt te denken aan verschillende vormen van betaald parkeren, maar ook het afschaffen ervan, waardoor voor bepaalde zones een parkeerschijf nodig zal zijn. Een ander punt dat Hardenberg kritisch wil bekijken is het huidige gebruik van kraskaarten. Wie in het centrum woont en een parkeervergunning heeft, heeft voor het geval dat bezoek langskomt kraskaarten bij de hand. Maar die zorgen, stelt het college, voor veel onduidelijkheid en frustratie. Vermoedelijk omdat bezoek dan eerst de kaart moet ophalen, voor er daadwerkelijk geparkeerd mag worden. 

  1. Rick Brink uit Hardenberg naar tv-finale Minister van Gehandicaptenzaken
    PREMIUM

    Rick Brink uit Hardenberg naar tv-finale Minister van Gehandicap­ten­za­ken

    Rick Brink is finalist in de verkiezing van de Minister van Gehandicaptenzaken. De Hardenbergse politicus verneemt de blijde boodschap via een i-Pad, waarop Lucille Werner vertelt dat hij bij de laatste zes zit. ,,Je bent een fantastische topper, jij gaat schitteren op 17 juni’’, meldt de tv-presentatrice, bekend van het woordspelletje Lingo. ,,Wat een verrassing, ik weet niet wat ik zeggen moet’’, reageert de 33-jarige Brink enthousiast.

Vechtdal