Volledig scherm
Emma van Rhee uit 5 havo heeft met de hololens een hart in 3d in de ruimte geprojecteerd en kunnen bekijken. Daarna ging het practicum, waarbij de leerlingen zelf een hart moesten opensnijden een stuk gemakkelijker. © Vechtdal College

Hardenbergse leerlingen lopen door eigen 3D-ontwerp

Leerlingen van nu hebben moeite met het lezen van tekeningen van papier en om maten in te schatten, zo heeft Ewout Warringa techniekdocent van het Vechtdal College in Hardenberg gemerkt. Daarom heeft hij lesmateriaal geschikt gemaakt voor 3d-lessen met de Hololens van Microsoft.

De Hololens ziet er uit als een veredelde skibril waar je doorheen kijkt. Je bent niet afgesloten van de omgeving, ziet alles, maar er wordt door die bril iets extra's in de omgeving geprojecteerd. ,,Je kijkt eigenlijk door een doorzichtig computerscherm heen. Ik zie mijn echte omgeving en projecteer daar verschillende omgevingen in, computeranimaties”, legt Warringa uit in een youtube-filmpje van de school. Er zit een windows 10-computer in, er zitten geen snoertjes aan. Je kunt hem buiten gebruiken, streamen naar een beamer of naar een tablet.

Volledig scherm
Een van de derdejaars leerlingen van VMBO basis kader kan door de hololens zijn ontwerp van de bouwplaats in het werkelijke formaat in de ruimte geprojecteerd zien. © Vechtdal College

De leerlingen maken zelf een driedimensionaal ontwerp van een bouwplaats, legt Warringa uit de eerste toepassing uit die hij heeft ontwikkeld. Zij moeten de ruimte 'op papier' inrichten met een bouwkeet, silo, steiger en dergelijke, waarna die op ware grootte geprojecteerd wordt met de hololens. Als ze dan met de bril op door ‘hun’ bouwplaats lopen, kunnen ze zien of er ruimte genoeg is om er een vrachtwagen doorheen te laten rijden. Ze tekenen het op schaal op de computer, vervolgens projecteren ze het in de werkelijke ruimte en zien ze hoe groot zoiets is. Dit voegt enorm veel toe voor de leerling. Het vervangt niet de bouwtekening, maar het is een toevoeging op het bestaande lesmateriaal en geeft hun beter inzicht in het te maken werkstuk.”

Volgens Warringa staat het onderwijs aan de start van een revolutie op gebied van augmented reality (toegevoegde realiteit) en virtual reality (schijnwerkelijkheid). Ik ben daar heel erg door geboeid, vooral ook omdat mijn leerlingen vastlopen in het tekening lezen. Deze jeugd groeit op met 3d in games en spellen als minecraft en dergelijke. Mijn generatie is opgegroeid in een 2d-gamewereld, bijvoorbeeld met Super Mario. Werktekeningen in bouw en industrie worden in 2d gemaakt. Ik loop er tegenaan dat die werktekeningen moeilijk te begrijpen zijn voor die leerlingen. Zij hebben dat nooit hoeven aanleren. Het onderwijs moet zich nu daar op aanpassen. Het is niet een vervanging op tekeningen en bestaand lesmateriaal, het is een toevoeging.”

Onderwijsexperts

Warringa (37) is tot nu toe de enige docent in Nederland die educatieve toepassingen voor de bril heeft ontwikkeld in school. Microsoft heeft een groep onderwijsexperts die Microsoft-producten op innovatieve manier inzetten. Die komt een keer inde zoveel tijd bij elkaar. Afgelopen november heb ik een presentatie over de Hololens gegeven in die groep.” Komende maand maart gaat Warringa naar Singapore, naar een Microsoft-conferentie met 300 mensen. ,,Daar geef ik een workshop rondom de Hololens en wat wij daar in Nederland doen.”

,,Wij als Vechtdal College lopen ver vooruit door hiermee te experimenteren binnen ons onderwijs. Wij moeten onze leerlingen opleiden voor de toekomst. Dat is alleen maar mogelijk geworden doordat mijn directeur enthousiast is. Hij gelooft erin en ziet de mogelijkheden”, vertelt Warringa. 

Voor derdejaars vmbo gebruikt Warringa de Hololens bij het vak bouw, wonen en interieur. ,,En we hebben content gemaakt voor biologie in 5 havo, over het hart. We zijn nu aan het ontdekken wat je er nog meer mee kunt doen behalve deze twee vakken. Educatieve uitgevers zijn nog lang niet zo ver. Je bent afhankelijk van mensen die apps maken en content. Dat heb ik nu zelf gemaakt.”

Warringa voorziet veel meer toepassingen in het onderwijs. ,,Je hoeft niet meer alleen papieren toetsen af te nemen. Het kan ook anders. Er is zoveel meer mogelijk met technologie in het onderwijs dan wat we nu doen. Ik denk dat het onderwijs in Nederland uiteindelijk zulke dingen gaat toepassen. Het hoeft niet uitsluitend van Microsoft zijn, er zijn ook andere producenten en partijen.” 

Een filmpje is hier te zien 

  1. Gramsbergen ontvangt 68 jeugdvoetbalteams uit binnen- en buitenland

    Gramsber­gen ontvangt 68 jeugdvoet­bal­teams uit binnen- en buitenland

    Na een geslaagde proef vorig jaar met 42 teams, ontvangen SV Gramsbergen en VV Raptim Coevorden zaterdag en zondag 68 jeugdteams tijdens het Easter Open-voetbaltoernooi. Niet alleen Nederlandse clubs zijn van de partij, maar ook 34 jeugdteams uit België, Denemarken, Engeland, Schotland en Wales. De internationale Easter Open-toernooien worden op meerdere plaatsen in Nederland gespeeld: een editie Zuid in Noord-Oost Brabant en Noord Limburg, een editie West in Zuid-Holland, en een editie Oost in Noordoost Overijssel en Zuidoost Drenthe.
  2. Rijdende winkel wijzigt route in Baalder

    Rijdende winkel wijzigt route in Baalder

    Han Rooth rijdt vanaf dinsdag 23 april een aangepaste route met zijn rijdende winkel in de Hardenbergse wijk Baalder. In een eerste evaluatie na de start van de rijdende winkel in oktober, bleek dat de standplaats bij sporthal De Kamp een groot succes is met een ‘constante stroom van klanten’. Maar bij de Wijkboerderij blijkt de klandizie gering en daarom vervalt die halte. Na overleg met de werkgroep die ijverde voor een rijdende winkel in de supermarktloze wijk Baalder komen hiervoor meerdere locaties in de plaats.
  1. Recreatievaart wacht met smart op Vechtvlinder-sluizen
    PREMIUM

    Recreatie­vaart wacht met smart op Vechtvlin­der-slui­zen

    Op de donderdag voor Pasen start traditiegetrouw de recreatievaart op de Overijsselse Vecht. Het hart van menig watersportliefhebber klopt deze jaargang extra snel omdat de hele rivier binnenkort eindelijk bevaarbaar is, vanaf de Duitse grens bij De Haandrik tot aan de monding in het Zwarte Water bij Zwolle. Dat is te danken aan de sluizen die zijn aangelegd naast de stuwen bij Diffelen en Junne. Er is echter één probleem: die nieuwe sluizen gaan pas op 1 juni open omdat de innovatieve zelfbedieningssystemen de komende weken eerst nog getest moeten worden.
  2. Uitbreiding Hardenbergs bedrijventerrein Broeklanden nog dit jaar bouwrijp

    Uitbrei­ding Harden­bergs bedrijven­ter­rein Broeklan­den nog dit jaar bouwrijp

    Hardenberg begint in het derde kwartaal van dit jaar met het bouwrijp maken van bedrijventerrein Broeklanden-Zuid. Het medio februari door de gemeenteraad vastgestelde bestemmingsplan is inmiddels onherroepelijk geworden. De kavels bedrijfsterrein die samen twintig hectare meten, moeten nog dit jaar bouwrijp zijn. Ondernemers kunnen kiezen uit grote kavels, die de gemeente met veel flexibiliteit gaat uitgeven. Op woensdag 8 mei wordt een inloopbijeenkomst over het plan gehouden.

Vechtdal