OpKoers.nu via de stoep richting verkiezingen Hardenberg

videoMet behulp van 'reverse graffiti' maakt de lokale partij OpKoers.nu in Hardenberg richting verkiezingen reclame voor zichzelf.

,,We wilden een bijzondere manier om in onze campagne te kunnen verwerken", stelt lijsttrekker Annie Kelder. Met zichtbaar genoegen ziet ze hoe  met behulp van een groot metalen sjabloon de laatste van vele tientallen afdrukken op de stoep wordt nagelaten. Overal in de gemeente Hardenberg worden wandelaars opgeroepen om straks hun stem uit te brengen op de lokale partij. ,,Herhaling is de kracht van reclame", stelt Kelder. ,,Elke keer als mensen het zien wordt hen als het ware in herinnering gebracht dat ze hun op- en aanmerkingen over wijk of gemeente ergens kwijt kunnen.  Het is de leefbaarheid waar wij ons voor in willen zetten."

Reverse graffiti

'Reverse graffiti' wordt het genoemd, met een hogedrukspuit een logo of boodschap op de stoep achter laten. ,,Geen visuele vervuiling, maar de aandacht trekken door de boel juist schoon te maken", meent Kelder, die zegt nog geen enkele negatieve opmerking te hebben gehoord. Op plekken waar wat minder gelopen wordt zal deze selectieve schoonmaak nog maanden zichtbaar blijven. 

De boodschap van OpKoers.nu wordt opgebracht door Roelof Speelman uit Coevorden, poppenspeler, huisschilder en dus ook reverse-graffiti-spuiter.  Van OpKoers, nu heeft hij nog nooit gehoord, maar dat maakt hem niet uit; werk is werk. Onder een druk van 150 bar gaat de laatste OpKoers-oproep de stoep op aan het Jupiterplein in Hardenberg. Een schone boodschap naast een grasveld dat vol hondenpoep ligt. ,,We gaan ook bekijken of we daar iets aan kunnen doen", zegt Annie bijna verontschuldigend.

Volledig scherm
Wim Kloekhorst (r) en Annie Kelder zien toe hoe Roelof Speelman een afdruk van OpKoers.nu achterlaat op de stoep. © Frank Uijlenbroek

Vechtdal