Proef fietsveiligheid Hardenbergse scholieren van start

videoMet een korte fietstocht hebben wethouder Jannes Janssen en gedeputeerde Bert Boerman maandagmiddag in Hardenberg het startsein gegeven voor een proef met ITS (Intelligent Transportssysteem), die er vooral op is gericht om het gedrag van fietsende middelbare scholieren te beïnvloeden.

Vrolijk fietsen wethouder Jannes Janssen en Overijssels gedeputeerde Bert Boerman zij aan zij vanaf het Hardenbergse gemeentehuis richting de rotonde van de Europaweg met de Bruchterweg, als ze drie kleine bijzondere verkeerslichten zien. Die wijzen fietsers op naderend gevaar en een adviesroute. Terwijl vanuit de Bruchterweg zwaar verkeer nadert, ziet het duo op de rotonde twee rode led-lichten en vervolgens in serie brandende groene leds. Dat licht leidt hen drie-kwart rond over de rotonde, de Witte de Withstraat in, waar een bord hangt met een duim omhoog en de tekst 'Goed bezig!'.

Primeur

De test is een initiatief van het Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid (ROV) Oost-Nederland, waarin Gelderland en Overijssel samenwerken, en de gemeente Hardenberg. ,,Met deze toepassing van ITS voor fietsveiligheid hebben we de landelijke primeur'', zegt gedeputeerde Boerman, voorzitter van ROV Oost-Nederland, met gepaste trots.

Camera's

Het systeem bestaat onder andere uit intelligente camera's, die op drie plekken zijn aangebracht. Op de Bruchterweg ter hoogte van de Lage Inkweg wordt naderend landbouw- en vrachtverkeer gesignaleerd. Fietsers die vanaf de Europaweg of vanuit het winkelcentrum komen krijgen op zulke momenten het advies om de rotonde te blijven volgen en niet de Bruchterweg in te fietsen. Op die twee aanrijroutes hangen camera's die individuele of groepen fietsers kunnen detecteren, waarna de lichten op de rode fietsstrook van de rotonde gaan knipperen om de fietsers in veilige banen te leiden.

Fietsstraat

Doorrijden de Witte de Withstraat in en dan rechtsaf slaan de fietsstraat in, is een veel veiliger route richting de scholen voor voortgezet onderwijs Nieuwe Veste, Greijdanus en Vechtdalcollege (die samen zo'n 3.300 leerlingen tellen) dan via de smalle Bruchterweg waar steevast veel zwaar verkeer rijdt. Hier rijdt veel landbouwverkeer tussen Hardenberg-noord en -zuid, omdat dat niet op de Twenteweg (N343) wordt toegelaten. En de Bruchterweg leidt ook naar bedrijventerreinen, zoals van de Wavin, wat veel vrachtverkeer aantrekt.

Eindmeting

De proef duurt tot het derde kwartaal van 2018, waarna een eindmeting wordt gedaan. ,,En dan moeten we kijken of de investering, dit systeem kost zo’n 40.000 euro, opweegt tegen het resultaat: gaan de scholieren straks massaal via de fietsstraat in plaats van de Bruchterweg’’, stelt Boerman. ,,We moeten proberen het gedrag van de schoolgaande jeugd te veranderen. Dat doe je niet alleen met die lampjes, maar we gaan het de scholieren ook uitleggen’’, meldt wethouder Janssen.

Volledig scherm
Wethouder Jannes Janssen (links) en gedeputeerde Bert Boerman volgen de rode en daarna groene lichten in de fietsstrook op de rotonde. © Alex Mulder
  1. Nieuw plan voor zorgwoningen aan de Beerzerhaar in Beerzerveld

    Nieuw plan voor zorgwonin­gen aan de Beerzer­haar in Beerzer­veld

    Herman Hutten dient deze week een vernieuwd plan in voor de bouw van tien zorgwoningen en twee vrijstaande woningen aan de Beerzerhaar, tegenover christelijke basisschool De Schakel in Beerzerveld. In 2012-2013 is al eens een soortgelijk plan ingetrokken, toen de gemeente Ommen niet wilde dat de zorgwoningen in mindering zouden worden gebracht op het ‘contingent’ woningen dat de gemeente van de provincie mocht bouwen. Want dan zou de gemeente mogelijk met de eigen bouwgrond in het dorp Beerzerveld blijven zitten.

Vechtdal