Volledig scherm
Station Hardenberg © Hardenberg

Station Hardenberg hoeft niet op de schop

Station Hardenberg is voldoende functioneel en scoort goed bij de reizigers. ProRail en NS zien daarom geen nut in de grondige verbouwing. Beide partijen willen niet meebetalen aan het plan á 24 miljoen euro die de gemeente Hardenberg heeft opgesteld. 

Een woordvoerder van ProRail stelt: ,,Samen met NS investeren we wel in het huidige gebouw: zo wordt binnenkort een toiletruimte geopend in het stationsgebouw." 

Ook vervoerder Arriva is niet van plan te investeren in de verbouwing. ,,Concreet is ons niet gevraagd om een financiële bijdrage te leveren", stelt een woordvoerster. ,,Dit is ook niet onze rol. Een vervoerder investeert niet in infrastructuur." 

Ook de Saxenburgh Groep gaat niet investeren. De verbouwing houdt rekening met bezoekers voor het nieuwe Röpcke-Zweers Ziekenhuis.

Begroting

Het gevolg is dat een flink gat op de begroting dreigt. Het plan dat Hardenberg vorige maand presenteerde kost 24 miljoen euro. De gemeente Hardenberg als initiatiefnemer en de provincie Overijssel als concessiehouder van de Vechtdallijn willen gezamenlijk 10 miljoen euro investeren. 

Wie de overige miljoenen op tafel legt blijft vooralsnog onduidelijk. In 2020 wil Hardenberg duidelijkheid hebben.

  1. Rick Brink uit Hardenberg naar tv-finale Minister van Gehandicaptenzaken
    PREMIUM

    Rick Brink uit Hardenberg naar tv-finale Minister van Gehandicap­ten­za­ken

    Rick Brink is finalist in de verkiezing van de Minister van Gehandicaptenzaken. De Hardenbergse politicus verneemt de blijde boodschap via een i-Pad, waarop Lucille Werner vertelt dat hij bij de laatste zes zit. ,,Je bent een fantastische topper, jij gaat schitteren op 17 juni’’, meldt de tv-presentatrice, bekend van het woordspelletje Lingo. ,,Wat een verrassing, ik weet niet wat ik zeggen moet’’, reageert de 33-jarige Brink enthousiast.

Vechtdal