Volledig scherm
Het oude station in Bergentheim is al jaren verdwenen. © Collectie Historische Vereniging Hardenberg eo

Wel verdubbeling maar geen extra stations op Vechtdallijn

Een halfuursdienst voor de sneltrein Zwolle -Emmen is zoals gisteren gemeld een van de wensen van de NS en ProRail. Daarvoor moet op enkele delen van deze Vechtdallijn het spoor wel verdubbeld worden. Op het bijna 21 miljard euro vergende wensenlijstje staat dat gedeeltelijke dubbelspoor vermeld met een benodigde investering van 50 miljoen euro. 

Over heropening van de stations Bergentheim en Geerdijk, dat wordt beijverd door reizigersvereniging ALMA, wordt echter met geen woord gerept in het verlanglijstje van ProRail en NS. 

Extra haltes

Wel worden twee extra haltes nagestreefd op de lijn Zwolle -Leeuwarden. Naast het gisteren in deze krant gemelde station voor Staphorst moet er ook een stopplaats komen in Werpsterhoeke, iets ten zuiden van Leeuwarden. Om een stop van de Intercity Zwolle-Leeuwarden in Meppel mogelijk te maken moet daar een extra perronspoor worden gerealiseerd. Dat vergt een investering van 20 miljoen.

Vechtdal