Volledig scherm
Vrachtwagen van BSJ-Trans uit Harderwijk © Google Streetview

Transportbedrijf uit Harderwijk verbijsterd over boete van ruim 20.000 euro

Het Harderwijkse transportbedrijf BSJ-Trans BV hoopt dat de Raad van State definitief korte metten maakt met een rijtijdenboete van ruim 20.000 euro.

BSJ kreeg de boete van de Inspectie Leefomgeving en Transport omdat er met een tweetal vrachtwagens was gereden zonder dat er een chauffeurskaart in de tachograaf zat. 

Volgens BSJ-Trans is de situatie allemaal goed verklaarbaar. De chauffeurs zouden de vrachtwagens vaak ’s avonds neerzetten op het enorme terrein van op- en overslagbedrijf (Amerongen Kamphuis) in Barneveld en daarna naar huis gaan. De wagens worden vervolgens ’s nachts door personeel van het op- en overslagbedrijf geladen en gelost. Daarbij worden ze wel eens een stuk verplaatst zonder dat er een chauffeurskaart in de tachograaf zit, zei de raadsman van het Harderwijkse transportbedrijf woensdag tijdens een rechtszaak in Den Haag. 

Eerder kreeg het bedrijf met die uitleg al gelijk van de rechtbank in Arnhem. Maar daar nam de minister van Infrastructuur en Waterstaat (I&W) namens de inspectie geen genoegen mee en ging bij de Raad in hoger beroep.

Meer gereden

De raadsvrouw van de minister zei dat er uit het boete-overzicht blijkt dat er veel meer gereden is dan enkele meters op een bedrijfsterrein. De raadsman van BSJ ontkende dat dit zijn chauffeurs waren geweest, omdat de overtredingen allemaal ’s nachts waren en dan liggen de chauffeurs thuis op bed. 

De Raad van State probeerde uit te vissen hoe het registreren van rijtijden precies in zijn werk gaat. Daaruit bleek dat de tachograaf ook al aan gaat als alleen de motor wordt aangezet om bijvoorbeeld de koeling, remmen en vering in werking te stellen. Dat is geen rijden. Maar volgens de raadsvrouw van I&W maakt dat niet uit. Want ook als er niet gereden wordt en alleen geladen en gelost wordt is de chauffeur aan het werk en moet dat geregistreerd worden. 

BSJ vindt dat de inspectie en het ministerie spijkers op laag water zoekt. Ook de Raad van State vroeg of de inspectie niet wat soepeler beleid voert als het om hele kleine overtredingen gaat. Maar de raadsvrouw zei dat het niet op orde hebben van de rijtijdenadministratie nu eenmaal een overtreding is waar boetes op staan. 

De Raad van State hakt binnen enkele weken een knoop door.

Volledig scherm
Een tachograaf in een vrachtwagen registreert wanneer en hoe lang het voertuig aan staat. © ANP XTRA
  1. Inspectie: personeel vleesverwerkers rond Harderwijk werkt onveilig, te lang en krijgt te weinig betaald

    Inspectie: personeel vleesver­wer­kers rond Harderwijk werkt onveilig, te lang en krijgt te weinig betaald

    Uit een controle van de Inspectie SZW (Sociale Zaken en Werkgelegenheid) bij vijf vleesverwerkers op de Veluwe blijkt dat deze bedrijven overtredingen maken op het gebied van veilig en eerlijk werken. Vier van de vijf bedrijven zijn de afgelopen jaren al beboet door de Inspectie. Volgens woordvoerder Paul Q van der Burg gaat het om bedrijven in en rond Harderwijk. Hij mag de namen niet prijsgeven.

Veluwe