Volledig scherm
Nu komt het voor dat vrachtwagens laden en lossen in de Waltorenstraat. Dat is niet de bedoeling. © Marc Hoog

Waar moeten de leveranciers heen in de krappe Harderwijkse binnenstad?

Het laden en lossen voor winkels en bedrijven in de binnenstad van Harderwijk moet anders worden aangepakt, bijvoorbeeld door speciale laad- en losplekken op enige afstand van de stad. Een andere optie; de paaltjes in het promenadegebied langer naar beneden. 

Zowel bewoners van de binnenstad als ondernemers en vervoerders klagen over de huidige situatie. Op initiatief van de VVD en ondersteund door alle partijen gaat de gemeente onderzoek doen naar hoe het beter kan. 

Leveranciers kunnen nu tot elf uur het centrum inrijden om hun goederen bij de winkels en bedrijven te brengen. Dat betekent dat ze in de smalle straten voor die tijd soms vast komen te staan. 

Luchtvervuiling

Chauffeurs die na elf uur komen moeten de wagen op een andere plek neerzetten en de spullen vervolgens met een steekwagentje de stad inrijden. Dat kan leiden tot onveilige situaties, geluidsoverlast en luchtvervuiling, zoals in de Waltorenstraat, de Kerkstraat en de Doelenstraat. 

Er moet een oplossing komen die zowel voor ondernemers als bewoners wenselijk is, stelt de VVD, waarbij laden en lossen op een veilige, verantwoorde en duurzame manier gebeurt zonder dat de aanvoer naar de winkels wordt beperkt. Voor de zomer van 2020 komt de wethouder met voorstellen. 

Volledig scherm
Leveranciers kunnen moeten 's morgens voor elf uur hun spullen afleveren in het promenadegebied in het centrum. © Teake Dijkstra

Veluwe