Volledig scherm
Mannes Biesemaat uit Hattem (boven) werd vandaag verrast met een Spoorwensdag, omdat hij al zijn hele leven gek van treinen is. Hij mocht ook een kijkje nemen in de bestuurderscabine van de Kameel, en kon in Zwolle even naar buiten zwaaien. © Frans Paalman

Mannes uit Hattem krijgt VIP-reis van NS en zijn kinderen: ‘Hij is bezeten van treinen’

In zijn ouderlijk huis langs de spoorbaan van Heino begon voor Mannes Biesemaat de liefde voor treinen. Vanwege de jaarlijkse Spoorwensdagen werd hij vandaag verrast met een rit in de Kameel, het oude directierijtuig van de NS.

Volledig scherm
Mannes, in de Kameel. ,,Dit is een dieselelektrische trein. Ik had er onlangs nog een artikel over gelezen in Rail Magazine. © Frans Paalman

Samen met kleinzoon Sem mag Mannes Biesemaat (64) uit Hattem een kijkje nemen in de bestuurderscabines bovenop de Kameel. Want de bijnaam dankt het directierijtuig van de Nederlandse Spoorwegen aan de twee bulten op zijn rug. ,,Zij heeft deze verrassing voor ons geregeld”, wijst Mannes op dochter Eveline die haar vader en zoon in Zwolle komt begroeten. ,,Thuis heeft hij heel veel miniatuurtreinen maar de zolder is te vol om de boel uit te stallen. En we moesten vroeger als kinderen tot vervelens toe met hem mee naar de Stoomtreindagen”, verklaart Eveline de reden om Mannes aan te melden voor de Spoorwensdagen. ,,Hij is bezeten van treinen, en door zijn gekte raakt mijn zoon ook besmet. Die krijgt tot zijn grote genoegen elke verjaardag een treintje.”

Treinsimulator

Mannes kon vrij nemen van zijn werk als rapporteur bij Enexis maar hij had geen idee wat hem vanochtend te wachten stond. ,,In Amersfoort mochten we eerst in de treinsimulator, dan beleef je het traject als machinist. En nu dit reisje met de Kameel. Vroeger heb ik een open sollicitatie gestuurd naar de Spoorwegen maar ik werd niet eens uitgenodigd voor een gesprek. Na mijn mts had ik graag iets willen doen met treinen en infrastructuur. En ja, nu zit ik op kantoor. Ook afwisselend hoor.” Hij loopt door het opvallend korte treinstel uit 1954. ,,Dit is een dieselelektrische trein. Ik had er onlangs nog een artikel over gelezen in Rail Magazine. Hij is helemaal gerestaureerd en in de oude kleuren hersteld. Daar zie je een loungegedeelte en voorin aan de grote tafel met luxe stoelen zaten wij. Je hebt hier uitzicht naar alle kanten.”

Oude stoombakken

Hij kende de Spoorwensdagen maar dacht dat die bedoeld waren voor ‘speciale gevallen’. ,,Blijkbaar is het voor iedereen. Ik houd zelf vooral van oude stoombakken maar die rijden niet meer. De Kameel is extra bijzonder want die is voor VIP’s. Als normaal mens kom je hier niet gauw in.” Dan blijkt dat er voor hem en Sem nog iets op het programma staat. Op gedempte toon zegt Eveline: ,,Ze gaan nu naar Miniworld in Rotterdam, de grootste overdekte miniatuurwereld. Als mijn vader over drie jaar met pensioen gaat, moet hij zijn dozen maar uitpakken en de zolder vrij maken voor een eigen spoorwereld.”

  1. Veluwe is de bakermat van kamperen in Nederland: ‘In het begin werden tentjes zomaar ergens opgezet’
    PREMIUM

    Veluwe is de bakermat van kamperen in Nederland: ‘In het begin werden tentjes zomaar ergens opgezet’

    Zo’n honderd jaar geleden streken de eerste kampeerders neer op de Veluwe. Campings bestonden in die tijd nog niet, dus werd de tent - of wat daarvoor moest doorgaan - opgezet in een willekeurig stuk bos of op het land van een welwillende boer. ,,Je kunt de Veluwe gerust de bakermat van het kamperen in Nederland noemen’’, zegt Hans Buiter, verenigingshistoricus van de ANWB.

Veluwe