Duizenden kippen omgekomen bij schuurbrand Bentelo, twee personen naar ziekenhuis

In een kippenschuur aan de Bentelerhaarweg in Bentelo is vrijdagmiddag een grote brand uitgebroken. Alle dieren zouden zijn omgekomen. 

De rook van de brand was tot in de wijde omtrek te zien en trok richting Hengelo. Een naastgelegen schuur en woonhuis zijn gered. Twee mensen zijn naar het ziekenhuis gebracht na het inademen van rook.

De oorzaak van de brand is nog onbekend. Een medewerker van het bedrijf zegt dat  hij op het weiland aan het werk was, toen hij een knal hoorde. Toen hij die kant op keek zag hij dat de schuur al flink in brand stond. Er was geen redden meer aan.

-
Volledig scherm
- © eric brinkhorst

Er kwam dusdanig veel rook vrij dat de brandweer Twente omwonenden adviseerde om ramen en deuren gesloten te houden. Er zouden duizenden kippen bij de brand zijn omgekomen. De brand aan de Bentelerhaarweg werd rond 14.30 uur gemeld, waarna de brandweer gelijk ter plaats is gegaan en heeft opgeschaald naar zeer grote brand. Ook brandweerlieden van naastgelegen korpsen schoten te hulp. 

Kippen omgekomen

De schuur van 100x25 meter zat ten tijde van de brand vol met kippen, zo bevestigt de brandweer. Alle vogels zijn vermoedelijk om het leven gekomen. De schuur is volledig uitgebrand. Het woonhuis en de koeienstal naast de schuur zijn bespaard gebleven door inzet van de brandweer. Meerdere personen hebben rook ingeademd bij de brand. Twee personen zijn naar het ziekenhuis gebracht als gevolg van het inademen van de rook. 

De grote rookwolken.
Volledig scherm
De grote rookwolken. © eric brinkhorst
Twee personen werden overgebracht naar het ziekenhuis.
Volledig scherm
Twee personen werden overgebracht naar het ziekenhuis. © eric brinkhorst
De rook van de brand is in de wijde omtrek te zien.
Volledig scherm
De rook van de brand is in de wijde omtrek te zien. © Jack Huygens / News United