Volledig scherm
De oorlog herleefde gisteravond in het Bataafs Lyceum. Met leerlingen in de hoofdrol. © Reinier van Willigen

Hengelose school herdenkt 75 jaar bevrijding met toneelstuk

HENGELO - 75 jaar vrijheid: Het Bataafs Lyceum in Hengelo schonk er woensdagavond aandacht aan. Met een toneelstuk als hoogtepunt.

Bijna honderd leerlingen van de derde tot en met de zesde klas van het Bataafs Lyceum kwamen woensdagavond om mee te doen aan workshops of deel te nemen aan het debat over 75 jaar vrijheid, dat de school georganiseerd had. Na een gezamenlijke maaltijd en een toespraak van burgemeester Schelberg werd door geschiedenisleerlingen van vwo 6 een toneelstuk opgevoerd als opmaat voor de rest van de avond.

Waargebeurd verhaal

„Drie leerlingen schreven het script op basis van een waargebeurd verhaal”, vertelt geschiedenisdocent Gabriëlle Westenbrink. „Over een joods gezin dat zich anderhalf jaar lang heeft schuilgehouden in een kuil in een bos in Markelo. Eén van de kinderen was te klein en is elders ondergebracht.”

Valentijn Dankers (17) speelt de vader van het gezin. Hij staat al vanaf zijn 7de jaar op de planken. „Ik zat bij toneelverenigingen in Borne en Hengelo en nu bij de theatermakerij in Enschede”, vertelt hij. Het thema van deze avond dat al vanaf D-day als een rode draad door het lesprogramma van het lyceum loopt, spreekt hem aan. „Geschiedenis in het algemeen, maar de Tweede Wereldoorlog in het bijzonder.”

Quote

We hadden nul budget. Met spullen van huis en een beetje creatief nadenken is het gelukt

Yasmin Schriemer, Leerlinge Bataafs Lyceum

Nul budget

Zijn klasgenote Yasmin Schriemer (16) is verantwoordelijk voor het decor. „Lastig, want we hadden nul budget. Met spullen van huis en een beetje creatief nadenken is het gelukt”, zegt ze.

Hoewel ze door het toneelstuk nog niet al te veel heeft kunnen nadenken over waar het eigenlijk om draait - vrijheid - ziet ze uit naar het verhaal in een van de workshops straks, van een joodse man die ondergedoken heeft gezeten. „Ik heb nog nooit iemand gesproken of gezien die de oorlog heeft meegemaakt. Het lijkt me indrukwekkend.” En dat is precies de bedoeling van de avond. „We willen dat de leerlingen nadenken over wat vrijheid betekent, dat het niet vanzelfsprekend is allemaal”, aldus Westenbrink.