Volledig scherm
The Freight Hero huurde containerruimte bij rederijen, die containers vervoeren vanuit Azië - vooral China - naar de havens Antwerpen en Rotterdam. © Kotug Smit

Hengelose zeevrachtexpediteur gaat ten onder na ruzie

HENGELO/AMSTERDAM - Ruzie tussen de aandeelhouders is een belangrijke oorzaak van de ondergang van de innovatieve zeecontainerexpediteur The Freight Hero uit Hengelo. Drie van de vier oprichters maken na het faillissement een doorstart, nadat ze de curator ruim 30.000 euro hebben betaald.

Het concept van The Freight Hero is volgens curator Arco Blankestijn ‘innovatief en veelbelovend’. Het in 2016 opgerichte Twentse bedrijf heeft software ontwikkeld waarmee klanten online containerruimte kunnen huren bij The Freight Hero. Het gaat om zeecontainers, die het Twentse bedrijf op zijn beurt inkocht bij rederijen die vanuit Azië (vooral China) met containerschepen naar Europese havens - met nadruk op die van van Rotterdam, Antwerpen en Hamburg - varen.

Arbeidsintensief

„De verhuur van zeecontainers is normaliter een bezigheid waar bij expediteurs veel arbeidskracht en veel papier aan te pas komt”, zegt Blankestijn. „The Freight Hero had zelf software laten ontwikkelen waarmee dat hele proces werd geautomatiseerd. Daardoor was er relatief weinig mankracht nodig om dezelfde dienst te kunnen verlenen. De klanten van het internetplatform konden online bekijken waar op zee of in de haven hun vracht zich precies bevond en in hoeverre de inklaringsproces was gevorderd.”

The Freight Hero opereerde met vier werknemers vanuit een kantoor in Hengelo. Op papier was het bedrijf gevestigd in de Twentse Ambassade aan de Herengracht in Amsterdam, maar die locatie werd slechts als postadres gebruikt.

Geen bankkrediet

Op de boedelrekening van curator Arco Blankestijn staat nu rond de 70.000 euro, zo valt af te leiden uit diens eerste openbare faillissementsverslag. Dat is niet genoeg om alle schuldeisers van The Freight Hero te kunnen voldoen, want de totale schuld bedraagt volgens het faillissementsverslag ruim twee ton. Blankestijn zegt desgevraagd dat de oprichters sinds 2016 ‘om en nabij de drie ton’ eigen geld in The Freight Hero hebben geïnvesteerd. Het bedrijf had geen bankkrediet.

Onenigheid

Hoewel The Freight Hero dit jaar voor het eerst met winst leek te gaan draaien, waren er nieuwe investeringen nodig. Daarover waren de oprichters - de Hengeloërs Erwin Nijhuis en Frank van Essen, Hagenaar Johan Nanninga en Oldenzaler Ferd Luttikhuis – het niet met elkaar eens. Blankestijn schrijft in zijn verslag, dat er naast onenigheid over de te volgen koers en de nieuwe investeringen, ook verschil van mening was ‘over de kwaliteit van de bestuurder die de dagelijks leiding had’, Ferd Luttikhuis.

Uit het faillissementsverslag kan worden afgeleid dat medeoprichter Erwin Nijhuis als enige van de vier aandeelhouders tegen de faillissementsaanvraag stemde. De doorstart wordt dan ook gemaakt door de overige drie zonder Nijhuis, die 42 procent van de aandelen bezat in het ‘oude’ Freight Hero.