Volledig scherm
Renovatiewerkzaamheden in het Stadhuis uit 1963. © Reinier van Willigen

Renovatie Stadhuis Hengelo 1,2 miljoen euro duurder

HENGELO De renovatie van het Hengelose stadhuis valt 1,2 miljoen euro uit dan begroot. Dat komt vooral doordat er veel asbest uit het pand moest worden verwijderd, zo meldt de gemeente Hengelo.   

De gemeente doet de mededeling nu 95 procent van het bouwkundige werk aan het nieuwe stadskantoor en het bestaande stadhuis klaar is. „Het college heeft daarom voorzichtig de balans opgemaakt van de totale kosten.  Het nieuwe stadskantoor kan zeer waarschijnlijk wel binnen het budget gebouwd worden", aldus de gemeente.

De gemeenteraad praat op 25 september over de extra kosten in een openbare politieke markt. In mei 2018 is de raad al geïnformeerd dat er extra kosten aan zaten te komen. Acht jaar geleden heeft de gemeenteraad het krediet vastgesteld waarvoor de renovatie en de nieuwbouw uitgevoerd moeten worden. De investeringen voor het stadskantoor bedragen 24 miljoen euro. Voor de grondige renovatie van het stadhuis was  9 miljoen euro begroot, voorgrondaankopen  4 miljoen euro. De overige kosten (zoals tijdelijke huisvesting, verhuiskosten,

leges) bedragen 3 miljoen euro. In totaal geeft de gemeente dus een bedrag van bijna 40 miljoen uit.

Asbest

In het stadhuis is veel meer asbest aangetroffen dan verwacht. De gemeente had een schatting laten maken door het pand goed te bekijken, maar ook op basis van zogenoemd dossieronderzoek. Veel asbest werd echter pas zichtbaar nadat het pand was gestript. Omdat het pand een Rijksmonument is, lopen de kosten van asbestsanering snel op; als boven een authentiek latjesplafond asbest moet worden gesaneerd, zijn de herstelkosten van het plafond hoger dan de saneringskosten. Verder is de asbestwetgeving sinds de kostenberekening flink aangescherpt, wat voor extra kosten zorgt.

Achterstallig onderhoud

Ook blijkt dat het stadhuis te kampen heeft met veel achterstallig onderhoud. De plannen voor de renovatie van stadhuis en nieuwbouw van het stadskantoor dateren al van 2005. Sindsdien is alleen het hoogst noodzakelijke uitgevoerd, wat nu zorgt voor extra kosten. Verder zijn er extra kosten gemaakt voor toegangsbeveiliging (zogenoemde aanrijbeveiliging) die bij de berekening van de renovatiekosten in 2009 nog niet noodzakelijk leek. Ook zijn de prijzen in de bouw voor het meerwerk enorm gestegen. En er zijn extra kosten, omdat de bouwtijd 8 maanden langer duurt dan gepland, onder meer door het verleggen van kabels en leidingen, de asbestsanering en het andere type vloer dat nodig was.