Waarom boeketjes voor Moederdag duurder zijn

Jansen en JanssenHENGELO - Jong en onbevangen (Kim Jansen, 25) en gepokt en gemazeld (Bert Janssen, 62) verbazen zich. In deze krant, maar ook online. Morgen de dag voor Moederdag wordt razend druk, zegt Els Thijert (64) van de gelijknamige bloemenzaak. Dat boeketjes duurder zijn? Dat komt niet door onze nijvere handenarbeid.

Het moderne veldboeket dat Kim voor Moederdag samenstelt verraadt enige ervaring. Dat klopt, zij heeft een jaar blaadjes geschikt en steeltjes geknipt. Dat zie je meteen terug als Jansen & Janssen bij Thijert Bloemsierkunst hun onbezoldigde diensten aanbieden. Kim heeft dit vaker gedaan, zij fleurt helemaal op. Bij Bert ligt dat beduidend anders. Als bloemist Sandra Sanders (48) met vakmanschap en verve voordoet hoe een kleurrijke bos moet worden samengesteld en geordend blijkt zijn totale gebrek aan aanleg en creativiteit. Een bosje lijkt lusteloos in zijn handen te bungelen. Bij Sandra spat pure levenslust van roos, anjer en gerbera. Zij gooit flowerpower in de strijd.

Omzet

Pal voor zo ongeveer de drukste zaterdag van het jaar zijn we welkom in dit bloemen- en plantenparadijs aan de Deurningerstraat. Els, haar man John (65) en de veertien parttimemedewerkers draaien daags voor Moederdag zeker 50 procent meer omzet dan op een gewone zaterdag.

Niet alleen tussen Jansen & Janssen zijn verschillen voelbaar. Ook in de klantenkring. Het vrouwelijk deel heeft smaak en oog voor bloemrijk schoon. Steeds vaker selecteren dames losse bloemstelen om er zelf creatief mee te schikken. Veruit de meeste kerels gaan voor groot, in boekettenkeuze. Size matters, vinden de heren. Voor een ruikertje wordt gemiddeld 25 euro uitgegeven. "Maar we maken ook koffieboeketjes van een tientje."

Duurder

Quote

Vroeger was Moederdag dé bloemendag. Tegenwoor­dig worden chocola, geurtjes en grotere cadeaus gegeven

Els Thijert

Een boeketje is in de aanloop naar Moederdag duurder dan normaal, zegt Els. "De consument denkt dat wij de prijs opdrijven." Maar dat is niet zo. De bloemenprijs wordt bepaald door buitenlandse feestdagen en het gebrek aan groeizaam weer. Als de Fransen wat te vieren hebben en de madames thuis een bosje rozen krijgen, dan piekt de prijs. Els: "De export naar het buitenland bepaalt." John koopt elke woensdag in op de veiling in Aalsmeer. Niet meer achter een grote klok, per opbod en afslag, maar bij de groothandel. Daar koopt Thijert bloemen, planten, hydrocultuur, potten en vazen. Hij slaat ruim in, want hij wil geen 'nee' verkopen.

Johns vader, die bovendien melkboer en hovenier was, begon de bloemenzaak. Senior stierf op zijn 48ste, zijn zoon was 21. Nu bijna 45 jaar later hebben Els en John geen opvolger. Hun kinderen Rachèl (37) en Sander (33) erfden niet de groene vingers van hun ouders.

Els en Sandra, die zich in de avonduren liet omscholen van grafisch specialist tot bloemist, werken in een bloemengeur. Of ze zondag een boeketje voor hun Moederdag krijgen? Sandra's kinderen zijn 16 en 18. Een bloemetje of een ontbijtje op bed zitten er niet in. Els heeft de tijden zien veranderen. "Vroeger was Moederdag dé bloemendag. Tegenwoordig worden chocola, geurtjes en grotere cadeaus gegeven." Zij heeft geurstokjes gevraagd.

Volledig scherm
Bloemist Sandra Sanders (links) en bloemenzaakeigenaresse Els Thijert. © Emiel Muijderman