Aangeboden door Olympia
Advertentie
'Aangeboden door...' is content gemaakt in opdracht van en betaald door een adverteerder, geproduceerd door de commerciële afdeling van DPG Media. De journalisten van de Stentor zijn hier niet bij betrokken.
Erwin - werknemer via Olympia
Volledig scherm
Erwin - werknemer via Olympia

Hoe opleiden de krapte op de arbeidsmarkt kan beperken

OlympiaVoor iedere 100 werkzoekenden zijn er op dit moment 92 vacatures beschikbaar. Dit maakte het Centraal Bureau voor de Statistiek vorige week bekend in een rapport over de toegenomen krapte op de arbeidsmarkt. Het lijkt passend, maar er is een grote mismatch tussen wat die werkzoekenden willen en kunnen doen en wat de arbeidsmarkt nodig heeft. Daarom ontwikkelde Olympia de ‘Leerwerkrotonde’. 

De Leerwerkrotonde is een concept waarmee werknemers zich door ontwikkelen. Een route waar je op verschillende plekken kunt in- of uitstappen. ,,Een logistiek medewerker kan bijvoorbeeld de eerste afslag op de rotonde nemen en zich ontwikkelen tot heftruckchauffeur. Hij kan ook doorstromen naar de tweede afslag en assistent-operator worden. Kiest hij voor de derde afslag, dan is hij operator en daarna onderhoudsmonteur. Zo kun je van operator A ook operator B worden. En van zonnepanelen monteur kun je doorgroeien tot assistent-installateur en uiteindelijk warmtepomp-specialist’’, legt René Koier uit, Directeur Key Accounts bij Olympia.

Koier ziet de problemen dagelijks voorbij komen: ,,Het tekort in operationele beroepen is zo groot dat er eigenlijk maar één oplossing is: opleiden. Kandidaten willen echt heel graag ontwikkelen, maar daarin moeten ze gewoon goed begeleid en ondersteund worden.’’

,,Ontwikkelen en dat doen waar je tot je recht komt, waar mensen jouw vaardigheden benutten en op jou vertrouwen is een basisbehoefte van de mens. Of je nu laag of hoogopgeleid bent. Binnen Olympia richten wij ons op beroepen die als eerste geraakt worden door technologisering. Waar dus opgeleid moet worden op vaardigheden. Zodat je ook in de toekomst werk kunt doen dat je leuk vindt, wat bij je past. Ruim 60% van de kandidaten weet vaak niet hoe ze zich kunnen ontwikkelen of waar ze daarvoor terecht kunnen.’’

Green skills

René Koier, Directeur Key Accounts bij Olympia
Volledig scherm
René Koier, Directeur Key Accounts bij Olympia

Helaas lopen de huidige beroepsgerichte opleidingen vaak achter op de actuele behoefte. Ook zijn opleidingen vaak niet goed te combineren met een baan. Daarom pleit Olympia ervoor om het onderwijssysteem veel meer in te richten op banen waar een tekort aan is. Of waar een tekort in dreigt. Dan kunnen gaten in de markt snel worden gedicht. Koier: ,,We hebben bijvoorbeeld 26.000 technici met ‘green skills’ nodig, die moeten we gaan opleiden. Ook moeten onderwijsvormen moderniseren. Wij zien veel kansen in individueel, digitaal onderwijs. Daarbij is de kandidaat vijf dagen per week werkzaam in het bedrijf. Voordeel voor het bedrijf is dat de kandidaat voltijds direct beschikbaar is en het vak veel sneller leert.’’

,,Olympia heeft samen met particuliere opleiders digitale lesvormen ontwikkeld. De kandidaat volgt zo’n digitale opleiding naast zijn baan en betaalt deze met zijn vrije tijd. Olympia begeleidt de kandidaat. De opleiding is modulair van opbouw. De modules die iemands directe inzetbaarheid bepalen halen we naar voren in de opleiding. De overige blokken – denk aan Nederlands of wiskunde – zitten wat meer naar achteren.”

Niet te opportunistisch

Koier kan het niet genoeg benadrukken: kijk hoe je je mensen gemotiveerd kunt houden en voorkom dat ze uitstromen. ,,De snelste winst maak je door de mensen die je hebt te behouden, hen te motiveren en te helpen bij het ontwikkelen van hun talenten. Geef hen de waardering die ze verdienen, bied hen kansen en respecteer hun mogelijkheden.”

Hij adviseert ondernemingen om niet te opportunistisch te zijn als het aankomt op de werving van hun personeel. ,,’Wat heb ik nodig? is vaak de primaire insteek. Dáár wordt op geworven. Maar dan redeneer je voor de korte termijn. Je kunt beter kijken of een persoon past bij de cultuur van je bedrijf. En of hij de competenties en de ambitie heeft om zich bij jouw onderneming te ontwikkelen. Dan ga je een duurzame relatie aan, die goed is voor beide partijen.’’    

,,Wij zeggen altijd: Het gaat om wie je bent, de rest leren we je. Dat blijkt keer op keer te werken. Zo kunnen mensen betekenis geven via hun werk en gaan doen wat belangrijk is voor henzelf en hun omgeving.”

Ook Erwin heeft door Olympia betekenis kunnen geven via zijn werk. Hij is een belangrijke schakel voor zijn werk binnen de pakketdienst. Lees hier zijn gehele verhaal!

Benieuwd wat dit voor jou kan doen? Ga naar www.olympia.nl
Meer lezen over Olympia? Klik hier voor het gehele dossier!