Volledig scherm
Nieuwe protestgroep tegen bypass 'Bye Bye Bypass' laat voor het eerst fysiek van zich horen met een demonstratie met spandoeken in de Geerstraat. © Archieffoto Freddy Schinkel

Bypass, ja Kampenaren, wen maar aan het woord

Terugblik 2005Het is maart 2005. Het platteland ten zuiden en westen van Kampen staat de komende tien jaar ingrijpende veranderingen te wachten. Hanzelijn, stadsuitbreiding en vooral... de bypass.

Bypass. Ja mensen, wen maar aan dat woord. De komende maanden is het niet uit het Kamper vocabulaire weg te slaan.

Wat, komende maanden? Komende jaren kan je beter zeggen. Over tien jaar ligt-ie er, die bypass. Samen met de Hanzespoorlijn en een tot autoweg verdubbelde A50. Hup, woonwijkje over de Zwartendijk heen, futuristische waterwoningen waar de bypass uitmondt in het randmeer. Zeilbootje voor de deur. Misschien zelfs wel een nieuw stadsfront langs een nieuwe rivier die noordwaarts meandert tussen Zwartendijk en randmeer. 

Strijd tegen water

Ja mensen, als u dacht dat we na de waterkering in de binnenstad klaar waren met de strijd tegen het hoge water, nou, dan hebt u het mooi mis. De rivier moet niet alleen tegengehouden worden - nee, hij moet ook de ruimte krijgen. Vandaar de nu uitgewerkte plannen om het IJsselwater in de toekomst ook ten zuiden van Kampen naar het IJsselmeer te laten stromen.

Volledig scherm
Monding van het Reevediep in het Drontermeer. © Freddy Schinkel
Quote

Dat sluip-door-kruip-door van nu is voor de IJssel gewoon niet genoeg

Nergens voor nodig? Ho ho, zo simpel gaat dat niet. Als u het nieuws een beetje gevolgd hebt, dan weet u dat er sinds het hoge water van tien jaar geleden (1995, red) driftig gestudeerd wordt op plannen om de rivier meer ruimte te geven. Dat sluip-door-kruip-door van nu is voor de IJssel gewoon niet genoeg. En al helemaal niet als het klimaat ook nog eens wijzigt, hetgeen het geval schijnt te zijn.

Kortom: een flinke plas water erbij tussen stad en randmeer. Als het alleen aan Rijkswaterstaat had gelegen, dan waren er tussen De Zande en het Drontermeer gewoon twee dijken neergelegd, waartussen bij extreem hoog water de IJssel zou kunnen overlopen. Die overstromende badkuip van weerman Peter Timofeeff, weet u wel?

‘Groene rivier’

Geen gezicht natuurlijk, twee van die dijken door het land met een ‘groene rivier’ ertussen. Vandaar dat het Kamper college van B en W al jaren roept dat als er dan zo’n bypass moet komen, het in ieder geval een ‘blauwe’ moet zijn. Daar kun je als gemeente tenminste wat mee. Wonen aan het water, welke rechtgeaarde Nederlander wil dat nou niet? Dat zijn nog eens kaveltjes waar je als gemeente flink geld mee kunt verdienen.

Quote

Wonen aan het water, welke rechtgeaar­de Nederlan­der wil dat nou niet?

Vanmiddag gaan de vijf scenario’s voor de bypass met een persconferentie verder de publiciteit in en vanaf 8 april gaan de plannen ‘on tour’ langs buurthuis en verenigingskantine. Drie maanden lang zullen de vijf scenario’s rondstuiteren in het Kamper sociaal en politiek verkeer. Uiteindelijk moet er dan eind juni een - eventueel aangepast - voorkeursscenario uitrollen. Wie van de vijf wordt het?

Volledig scherm
Eerste informatie-bijeenkomst Bypass van de IJssel voor Kamperveeners in De Veenhof. Links gedeputeerde Theo Rietkerk en rechts wethouder Aart van der Maat van Kampen. © Archieffoto Freddy Schinkel

Cruciaal

Dat moment van juni is cruciaal - want dit najaar beslist het kabinet waar en op welke manier het Nederlandse rivierbed meer ruimte moet krijgen. Wil de bypass in de IJsseldelta daar bij zitten, dan moeten alle betrokken overheden het ruim op tijd eens zijn en met een stem naar Den Haag kunnen roepen: hier gaan we voor.

Bovendien komt de Hanzelijn er aan. Het trace ligt vast, maar kleine aanpassingen zijn nog mogelijk. Moet de IJsseldelta wel snel zijn. Uiterlijk 1 januari 2006 moet Rijkswaterstaat weten welke kant het opgaat met de bypass.

2010 wordt dus een spannend jaartje voor iedereen die de toekomst van Kampen ter harte gaat. De zuid-west flank gaat een opwindende periode tegemoet. Enne, onthoud dat woord: bypass.

  1. 7 vragen aan de onderzoekers die ruim 15.000 teken testen op levensgevaarlijk virus
    PREMIUM
    Aanrader van redactie

    7 vragen aan de onderzoe­kers die ruim 15.000 teken testen op levensge­vaar­lijk virus

    Ruim 15.000 teken uit alle delen van het land worden op dit moment onderzocht door wetenschappers van de Wageningen Universiteit (WUR) in het kader van een onderzoek naar het voor de mens gevaarlijke ‘tekenvirus’ TBE. Het onderzoek moet onder meer duidelijk maken hoe het virus zich verspreidt. In drie jaar tijd zijn zes mensen er flink ziek door geworden. Het meest recente geval deed zich deze vorige week voor in Twente.