Volledig scherm
De Reevesluis is nog niet af en kan alleen op gezette tijden worden gepasseerd. © Foto Freddy Schinkel

Gevaarlijke situaties bij Reevesluis door negeren stopseinen

Schippers op het Drontermeer trekken zich niets aan van de stopseinen bij de nieuwe Reevesluis. Ze varen ook buiten de vastgestelde passeervensters door de sluis en dat levert volgens de projectleiding van het IJsseldelta programma gevaarlijke situaties op. Vooral vanwege de bouw van een spuisluis, pal naast de Reevesluis.

De stremming van de sluis wordt aangegeven met dubbele rode lichten en extra waarschuwingsborden. Schippers die de sluis willen passeren, moeten dat vier uur van tevoren melden. Voor hen is de sluis dan tijdens werkdagen op vier momenten en in het weekend op twee momenten een half uurtje open.

Gevaarlijk

„Al meerdere keren is het voorgekomen dat schepen doorgevaren zijn bij dubbel rood”, zegt woordvoerder Kim Niens. „Dat hadden we niet verwacht. Het is gevaarlijk, je kunt niet altijd zien of er wordt gewerkt in de sluis. Ook zijn we de sluisdeuren nog aan het testen, dus het kan gebeuren dat die opeens dichtgaan. Verder kan de stroming te snel zijn om de sluis te kunnen passeren. En wat als een schipper aan de andere kant ook het verbod negeert?”

Bijna ongeval

In één geval veroorzaakte een schipper bijna een ongeval. „Hij dreigde met zijn hoge mast de loopbrug te raken die wordt gebruikt door bouwers die werken aan de spuisluis. De werkplaats ligt namelijk achter de schutsluis. Door alert optreden van de medewerker kon een ongeluk worden voorkomen.”

De schutsluis is alvast opengesteld omdat anders door het werk aan de spuisluis ernaast helemaal geen scheepvaart meer mogelijk zou zijn op het Drontermeer. Maar de sluis is nog niet operationeel. Het echte schutten gebeurt nu nog in de sluis bij de Roggebot. Het testen van de systemen in de nieuwe sluis is nog in volle gang. Pas april volgend jaar zal de Reevesluis officieel in gebruik worden gesteld. Op den duur zal deze de functie van de Roggebotsluis overnemen.

Hoge boetes

Tegen schippers die het verbod negeren wordt nu streng opgetreden. Volgens Niens zijn er al hoge boetes uitgedeeld. Er wordt ook gestudeerd op mogelijkheden om het fysiek onmogelijk te maken buiten de passeervensters de sluis in te varen. Maar dat heeft niet de voorkeur. „Je kunt er wel iets voor leggen, maar dat moet je dan ook steeds weer weghalen.”