Volledig scherm
Openingceremonie internationale Hanzedagen 2017 Kampen op het van Heutszplein. © Freddy Schinkel

Kampen moet meer geld uittrekken voor evenementen

De gemeente Kampen moet meer investeren in evenementen. Dat advies geeft Eventbroker. Het bureau onderzocht in het afgelopen jaar hoe de evenementen in Kampen kunnen verbeteren. De aanbevelingen zijn donderdagavond gepresenteerd.

Uit het onderzoek blijkt dat Kampen met 115.000 euro per jaar relatief weinig geld besteed aan evenementen. Omgerekend gaat het om 2,17 euro per inwoner. Het landelijk gemiddelde ligt op 5 euro. 

Grotere steden die evenementen gebruiken als citymarketing trekken gemiddeld 10 euro per inwoner uit. Volgens Eventbroker zit er ‘een gat tussen ambitie en beschikbaar budget'. Het advies is om het evenementenbudget te verhogen naar 250.000 euro. Dat is 4,50 euro per inwoner.

Kwaliteit

Daar staat tegenover dat organisatoren van evenementen moeten verantwoorden waarom het extra geld nodig is. Met het verdelen van subsidies houdt Kampen er rekening mee wat een evenement voor de stad betekent. Marktonderzoek maakt duidelijk of doelstellingen zijn gehaald en dat helpt met het overtuigen van sponsoren, stelt Eventbroker. 

Het adviesbureau vindt dat het geld niet per se besteed moet worden aan de groei van evenementen. Het professionaliseren van de organisatie en de kwaliteit van het evenement vergroten is minstens zo belangrijk.

Samenwerken

De overige aanbevelingen in het rapport gaan vooral over betere samenwerking. Zowel tussen organisatoren onderling als met de gemeente. Het doel is om te profiteren van elkaars kennis, expertise en materialen om evenementen te verbeteren.

Eventbroker vindt het verstandig als er een handboek komt voor het organiseren van evenementen en het Evenementen Platform Kampen meer een kenniscentrum wordt dan alleen een subsidieverdeler.

  1. Provincies geven miljoenen uit, maar wat doen ze nou eigenlijk?
    PREMIUM
    Video | Serie

    Provincies geven miljoenen uit, maar wat doen ze nou eigenlijk?

    Of het nou gaat om de aanleg van wegen, het laten rijden van treinen of bepalen waar ontwikkelaars woningen bouwen. De invloed van provincies in de regio is voor iedereen voelbaar. Ook komend jaar investeren provincies honderden miljoenen euro's. Desondanks blijft traditiegetrouw de helft van de kiezers weg tijdens de provinciale verkiezingen. ,,De enige manier om dat op te krikken is het invoeren van een opkomstplicht'', denkt hoogleraar Monique Leyenaar.
  2. Stentor-verslaggeefster Phaedra Werkhoven koopt niet meer online. Bewust. Maar makkelijk vindt ze het niet
    PREMIUM
    video

    Sten­tor-verslag­geef­ster Phaedra Werkhoven koopt niet meer online. Bewust. Maar makkelijk vindt ze het niet

    We doen massaal onze inkopen op internet. Waarom naar een winkel gaan, als het gemak van online bestellen zo groot is? Maar er is een keerzijde. De vele pakjes die worden teruggestuurd zijn vaak onverkoopbaar en zorgen voor een nieuwe afvalberg. Verslaggever Phaedra Werkhoven, die zelf een grote onlineklant was, duikt in de wereld van het nieuwe kopen en komt tot een verrassende conclusie.