Volledig scherm
Definitief geen 140 kilometer per uur op Kamperlijntje. Hier passeert de Keolis-trein de spoorovergang Bosjessteeg in Mastenbroek. © Foto Freddy Schinkel

Overijssel is niet van plan te betalen voor spoordebacle Kamper Lijntje

Het debacle met het Kamperlijntje, het spoor tussen Kampen en Zwolle, valt de provincie niet te verwijten. Dat antwoordt de Overijsselse gedeputeerde Bert Boerman op kritische vragen vanuit provinciale staten. ,,De vraag is waar we de rekening neerleggen.''

Na de aanleg bleek vorig jaar december dat de bodem onder de lijn te slap is om er met 140 km/u overheen te kunnen rijden. Daardoor kan er geen tussenstop op het nieuwe station Zwolle Stadshagen worden gemaakt. Dat ligt er nu al maanden ongebruikt bij.

Slapen

,,Hoe kan dit? Heeft de gedeputeerde misschien zitten slapen bij de aanbesteding", wilde de PVV van Boerman weten. ,,Of ik heb zitten slapen of juist aan het rennen was, maakt helemaal niets uit", reageert de gedeputeerde. ,,Aanleg en beheer van sporen is een verantwoordelijkheid van ProRail, aangestuurd door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. ProRail zal zelf controle moeten uitoefenen."

Onhaalbaar

Vorige week maakte de Kamper wethouder Gerrit Jan Veldhoen bekend dat versteviging van de bodem onder het spoor financieel onhaalbaar is. Er zijn volgens Boerman kortetermijnoplossingen bedacht, maar die moeten volgens hem nog worden onderzocht.

De gedeputeerde zegt dat ze worden besproken tijdens een bestuurlijk overleg met de hoofddirectie van ProRail en de betrokken gemeenten op 30 mei. Op 1 juni zullen ze worden gepresenteerd aan het grote publiek, belooft Boerman.

Voor de langere termijn is volgens Boerman alles nog bespreekbaar. ,,Extra treinen, passagesporen, ik sluit niets uit voor de toekomst. Maar dat levert extra kosten op en waar leggen we die rekening neer? Wij zijn op voorhand niet bereid de kosten voor rekening van de provincie te nemen."