Volledig scherm
© ANP

Schip met geld richting Zwolle en Kampen

ZWOLLE/KAMPEN - Zwolle en Kampen krijgen een plek op de belangrijke transportlijst waarmee Brussel de status van binnenhavens gaat verbeteren. Verdeelsleutel voor de 1,2 miljard subsidie is nog volledig onduidelijk.

De binnenhavens van Zwolle en Kampen worden op de belangrijke lijst gezet van punten waarmee Europa de binnenvaart in de aangesloten lidstaten wil verbeteren. De Transportcommissie bij de EU heeft besloten beide plaatsen aan de TEN-T-lijst toe te voegen.

De afkorting staat voor Trans-European Transport Network. In totaal trekt Brussel 1,2 miljard euro uit om knelpunten in de lucht-, spoor-, wegvervoer en zee- en binnenvaart te vergroten.

Het is onduidelijk welke verdeelsleutel er wordt gehanteerd en wat Zwolle en Kampen (die samenwerken als netwerkstad) als bijdrage kunnen verwachten. Bovendien is het nog niet bekend wanneer Brussel de portemonnee zal pakken om de projecten te steunen.

Met TEN-T, dat al sinds 2006 in voorbereiding is, wil Brussel van losse nationale schakels één Europese ketting smeden. Daar verwacht de EU trouwens wel veel inspanningen voor terug, want Nederland moet zich op bijna 2500 plekken inzetten om de infrastructuur via het verbeteren en verbreden van sluizen, kades en bruggen te verbeteren. Al jaren zijn de twee plaatsen aan de IJssel aan het lobbyen voor een stek op deze belangrijke vervoerslijst van Brussel. Pas dit jaar lukte het om de beide binnenhavens op de lijst van cruciale plekken te zetten bij het verkeersministerie van Melanie Schultz van Haegen. CDA-Europarlementariër Corien Wortmann- Kool is blij met het resultaat, meldt ze vanuit Brussel. De binnenvaart krijgt hiermee volgens haar een 'prominente plek' in het Europese infrastructuurnetwerk. "Dat is goed nieuws voor de werkgelegenheid in die regio's, want binnenhavens zijn belangrijk voor de regionale economie. Goede overslagpunten zijn cruciaal om het vervoer over water te bevorderen. Daar hoort Kampen bij. Er komt ook meer Europees TEN- T-geld beschikbaar om knelpunten aan te pakken."

Uiteindelijk zullen de grote haven van Kampen en de veel kleinere van Zwolle (waar vracht naar de Katwolderhaven gaat) er van profiteren, verwacht ze.

Eerder hadden lokale en nationale CDA'ers al een lans gebroken voor een stek voor Zwolle en Kampen op de lijst. Raadslid Cor Adema in Kampen: "Vervoer over water kent geen fileproblemen en is verreweg het meest milieuvriendelijke en goedkoopste vervoer." Dat is de EU roerend met hem eens.