Volledig scherm
Keolis-trein op het station in Kampen. © Foto Freddy Schinkel

Tevreden over eerste weken vernieuwd Kamperlijntje

De eerste twee weken van de nieuwe vervoerder Keolis op het Kamperlijntje verlopen goed. Reizigers zijn te spreken over de beenruimte, de stopcontacten en de wifi, die overigens best iets sneller mag. Reizigersorganisaties maken later de balans op.

Mevrouw Goulooze reist vanuit Kampen naar familie in Utrecht. Ze gaat voor de tweede keer met het nieuwe Kamperlijntje van Keolis. ,,Mooi'', vindt ze de nieuwe trein. ,,Maar wel jammer dat hier geen kaartjesautomaat staat van de NS, waarop ik kan inchecken met mijn dag vrij reizen.''

Het in- en uitchecken tussen de verschillende vervoerders heeft nog wel wat voeten in de aarde, blijkt uit een retourtje Zwolle. ,,Ik kom nou uit Steenwijk, ik moet hier op Zwolle uitchecken van de NS en weer inchecken bij Keolis'', meldt een meisje dat op station Zwolle wacht op de trein naar Kampen. ,,Als je haast hebt, is dat wel lastig.'' Maar afgezien daarvan lijken de meeste reizigers op het tienminutentraject tussen beide Hanzesteden positief over de elektrische trein.

Kleurrijk

Vanuit Kampen zoeft de trein in precies tien minuten naar station Zwolle. Op station Zwolle begroeten NS- en Keolis-medewerkers elkaar met een collegiaal 'Zo, concurrent!'. Daarna weer terug naar Kampen, waar Berna Erdogan in een bijna lege coupé volop plek heeft. ,,Kleurrijk en mooi'', vindt ze de nieuwe trein. ,,Natuurlijk, ik heb al wel een paar keer vertraging gehad. Een paar minuten. Maar dat hoort erbij. Het is allemaal ook nog nieuw voor het personeel.'' En ja, die stopcontacten zijn ook handig. ,,Ik heb er al een paar keer gebruik van gemaakt om mijn telefoon even op te laden.''

Bij reizigersorganisaties ROCOV en Rover zijn geen reacties binnengekomen over het vernieuwde Kamperlijntje. Wel bij Keolis. Reizigers zijn te spreken over het draadloze internet en de stopcontacten. Klachten hadden vooral te maken met het winterweer op de eerste dagen van de nieuwe dienstregeling.

Ondanks het uitblijven van reacties rekenen de reizigersorganisaties zich niet rijk. ,,Een heel duidelijk overzicht heb ik nog niet", stelt Edy Prick van ROCOV. ,,Reacties van reizigers komen niet altijd direct los." Sanne van Galen (Rover): ,,In januari maken wij de eerste balans op."