Volledig scherm
Tegelijk met het vervangen van verkeerslichten op de Haatlanderdijk wordt de situatie voor fietsers aangepast. © ANP

Toch nieuwe verkeerslichten op kruising Haatlanderdijk Kampen

Hoewel het bij de huidige verkeersintensiteit eigenlijk niet eens nodig is om er stoplichten te hebben, gaat de gemeente Kampen de verkeerslichtinstallatie op de kruising Haatlanderdijk/Kievitstraat toch vervangen. Dat gebeurt om de doorstroming op de kruising in de spits te verbeteren en de veiligheid op peil te houden.

De bestaande verkeerslichtinstallatie stamt uit 2002 en is aan het eind van haar levensduur. Daarom stelde de gemeenteraad in november vorig jaar al 100.000 euro beschikbaar voor vervanging. In het kader van de bezuinigingen vroegen burgemeester en wethouders deze zomer om een verkeerstelling om de noodzaak vast te stellen.

Wachttijden

Gemiddeld passeren op een werkdag 15.497 motorvoertuigen en 4.227 fietsers de kruising. Volgens de normen kan zo’n kruising dan ook zonder verkeerslichten, maar dat zou dan in de spits wel leiden tot langere wachttijden.

Fietspad vervalt

Tegelijk met de vervanging van de verkeerslichten komt het fietspad aan de oostkant van de Haatlanderdijk te vervallen. In de praktijk wordt nu aan beide kanten van de weg in beide richtingen gefietst over de fietspaden en dat leidt tot onoverzichtelijke situaties rond de kruising. Het fietspad aan de westelijke kant van de weg wordt nu geschikt gemaakt voor tweerichtingsverkeer. „Het fietspad is daarvoor breed genoeg”, zegt verantwoordelijk wethouder Albert Holtland. „We gaan op het fietspad een middenstrook aanbrengen en ook bij de verkeerslichten wordt rekening gehouden met tweerichtingsverkeer door fietsers.”

Het werk wordt volgend voorjaar uitgevoerd.