Volledig scherm
In Kampen start een proef met de deelfiets. Over enkele jaren zwerven er zeker 500 deelfietsen door de stad. © Jaap Selles

Vertraging voor deelfiets: pas eind dit jaar in Kampen

Vertraging voor de deelfiets in Kampen. Exploitant Kris Kras hoopte deze zomer de eerste fietsen in de stad te plaatsen. Dat wordt eind dit jaar.

Het project gaat van start als er contracten zijn afgesloten voor drieduizend potentiële gebruikers. Dat aantal aansluitingen, zoals Kris Kras het noemt, is nog niet behaald, weet woordvoerster Donja Yzenbrandt. De exploitant probeert op dit moment gemeente, bedrijven en instanties warm te maken voor het gebruik van de deelfiets.

Zakelijk

Waarschijnlijk wordt begonnen met tien deelfietsen. Over een paar jaar kan dat aantal in potentie zijn gegroeid tot duizend, schatte Kris Kras tijdens de presentatie in maart. Voorlopig richt het bedrijf zich alleen op de zakelijke gebruiker. Toeristen kunnen de fiets in de toekomst gebruiken.

De deelfiets is een idee van oud-wethouder Gerrit Jan Veldhoen. De gedachte is dat forensen en bezoekers met het openbaar vervoer naar de stad komen en het laatste deel van hun reis - tegen betaling - per fiets afleggen. Reserveren, van slot halen, op slot zetten en afmelden gaat via een app. De fiets kan op een willekeurige plek achtergelaten worden. Medewerkers van IMpact zorgen dat voldoende exemplaren op populaire afhaallocaties staan, zoals stations en grote parkeerplekken

Rendabel

Volgens Yzenbrandt zijn drieduizend toezeggingen nodig om met het project met voldoende fietsen te kunnen starten, zodat een minimale dekking over de stad gegarandeerd is. Volgens haar heeft het niets met financiën te maken: ,,Het rendabel maken van het project is voor de lange termijn." Kris Kras test de deelfiets de komende vijf tot tien jaar in Kampen.