Jumbo, Dirk en Kellogg's: deze drie maken kans op prijs voor meest misleidende producten
Koken & EtenWelke voedselproducent gebruikt de meest misleidende truc om consumenten op het verkeerde been te zetten? Eerder wonnen groentensnoep van Nicolette van Dam en maisbrood van Jumbo, dit jaar heeft Foodwatch drie nieuwe kanshebbers geselecteerd.
Consumenten misleiden is niet alleen bloedirritant, het is bij wet verboden. Toch zetten veel producten in de winkel de klant op het verkeerde been. Om die reden begon Foodwatch dertien jaar geleden met het Gouden Windei. Ook dit jaar kunnen consumenten stemmen op de misleidendste producten.
Foodwatch heeft drie producten genomineerd. De voedselwaakhond, zoals Foodwatch zichzelf noemt, kiest enkele producten uit de honderden tips die jaarlijks binnenkomen. Het gaat om fabrikanten die het 'veel te bont maken’.
De drie misleidendste marketingtrucs van 2022:
1) Een hele reeks Jumbo Ice Teas. De theesoorten hebben namen als Inner Beauty, Good Energy en Feel Immune. Het gaat helaas voornamelijk om suikerwater met wat toegevoegde vitamines, dat wordt verkocht alsof het goed voor je huid, haren en nagels zou zijn, meldt Foodwatch.
2) De Ambachtelijke Salade Oma’s Aardappel-Scharrelei is kwaliteitskul, vindt de organisator van het Gouden Windei. De naam suggereert een ambachtelijk product, wat in de realiteit vol zit met industriële ingrediënten, zoals conserveermiddelen en zoetstoffen.
3) Dit jaar kwamen veel klachten binnen over het fenomeen ‘krimpflatie’. Daarom is Kellogg’s All-Bran Fruit’n Fibre genomineerd. De inhoud van het pak, dat er hetzelfde uitziet van de voorkant, is met een kwart verkleind, terwijl de prijs maar licht daalde. De prijs per kilo steeg daardoor flink.
Wij gaan veelvuldig naar de Reclame Code Commissie, maar er zijn zoveel producten die met marketingtrucjes en leugens op de markt verschijnen
Er was nog een vierde genomineerde in de race. Maar de maker van dat product koos eieren voor zijn geld en paste de verpakking vlug aan. Dat gebeurde net voor de bekendmaking van de nominaties. Het ging om gembersiroop van Toko Lien. ,,Siroop zonder gember", zegt Nicole van Gemert, directeur van Foodwatch spottend. Nu is de naam veranderd in siroop met gembersmaak. ,,Dat mag wel. We zien steeds vaker dat producten gauw hun verpakking veranderen.”
‘Reclame Code Commissie reageert alleen op klachten’
De verkiezing is nog steeds nodig, zo blijkt uit de woorden van Van Gemert. ,,Misleiding is verboden in de wet. En in de Europese regelgeving is aangegeven dat misleiden niet mag, maar er staat niet wat dan niet mag en wat wel. Bovendien is er geen handhaving op de regels. Fabrikanten hebben daardoor nu vrij spel. We merken wel dat er een preventieve werking van de verkiezing uit gaat.”
Het is niet goed dat er geen handhaving is op de weg, vindt Van Gemert. ,,Wij gaan veelvuldig naar de Reclame Code Commissie, maar die reageert alleen op klachten. Dan pas komt de commissie in actie. Maar er zijn zoveel producten die met marketingtrucjes en leugens op de markt verschijnen.”
Vandaag begint het stemmen op het misleidendste product op de site goudenwindei.nl. Het product dat de meeste publieksstemmen krijgt, wint Het Gouden Windei. ,,De prijs die niemand wil", weet Van Gemert.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Koken & Eten
Minder je met brood en pasta, dan passen deze vijf recepten goed bij jouw eetwijze
Afgelopen maand zochten we weer meer naar diëten. Ook koolhydraatarme recepten staan in de belangstelling. Eet jij ook minder koolhydraten, probeer dan zeker deze recepten van Eatertainment. De meeste zijn makkelijk en snel klaar te maken. -
Wat Eten We Vandaag: Perenslof met kokosyoghurt
Deze perenslof heeft een zoete doch frisse smaak vanwege de combinatie van peren en honing met walnoten en kokosyoghurt. Heb je geen sloffenring? Kies dan voor een springvorm. -
PREMIUMKoken & Eten
In de supermarkt, bij de bakker of zelfs de snackbar: Maaike laat haar eten óveral in deze potjes doen
Plastic verpakkingen, tasjes voor eenmalig gebruik en wegwerpbekers, die laat de 37-jarige Maaike van Dijk-Bokkers liever links liggen. In plaats daarvan gaat ze al jaren op pad met haar weckpotten, herbruikbare broodzakken en bakjes om zo verpakkingsvrij mogelijk boodschappen te doen. Om anderen hier ook van bewust te maken deelt ze sinds kort speciale stickers uit aan winkeliers in ‘haar’ Nijkerk. -
Quiz
Wereld Nutella dag: ben jij een echte Nutella-liefhebber?
Het is vandaag Internationale Nutella Dag. Ben jij een echte Nutella-liefhebber? -
PREMIUM
Het droomhuis van Daan (27) bleek een complete bouwval: ‘Keurder noemde het een kaartenhuis’
Huizenkopers hebben vaak geen flauw benul van funderingsproblemen, bleek onlangs uit onderzoek. Niet vreemd, als er op Funda vaak niets over staat. Het overkwam Daan (27) uit Utrecht, die bijna een ‘kaartenhuis’ kocht.
-
Wat we kunnen leren van praten over onze stoelgang: ‘We hebben allemaal weleens diarree’
Mensen vinden het vaak ongemakkelijk om over diarree te praten of om ermee naar de huisarts te gaan. Vaak is deze dunne ontlasting vrij onschuldig, maar wanneer is het slim om naar de dokter te gaan? En wat doe je als een kind diarree heeft? -
-
-
Wat Eten We Vandaag: quiche met sardine en venkel
Deze quiche heeft een zoetzure smaak dankzij de vulling van ui, venkel en sardines. We gebruiken zelfgemaakt deeg. Geen zin of tijd om je eigen deeg te mixen? Koop dan bevroren bladerdeeg. -
PREMIUMKoken & Eten
Vegaburgers doen de gezondheid meer kwaad dan goed: welke vleesvervangers zijn wél een goede keuze?
Uit een analyse van meer dan 500 verschillende vegetarische burgers, worsten, balletjes en schnitzels uit de supermarkt blijkt dat vleesvervangers vaak te veel vet en te weinig eiwitten bevatten. Volgens TestAankoop in België zijn de meeste veggieburgers enorm bewerkt en doen ze de gezondheid van de consument meer kwaad dan goed. Hoe kies je dan de juiste vleesvervanger? En bestaan er voedzame alternatieven?