M&M-mascottes krijgen make-over om inclusiever te worden
De zes M&M-karakters die in reclamecampagnes van producent Mars de hoofdrol spelen, krijgen een make-over: ze worden inclusiever. Het uiterlijk van de M&M-iconen, door Mars zelf ‘linzen’ genoemd, wordt volgens het bedrijf moderner en hun persoonlijkheden krijgen meer nuance.
De vernieuwde versies van zes karakters - rood, groen, oranje, geel, bruin en blauw, krijgen ook verschillende vormen en maten. Twee karakters worden minder stereotypisch vrouwelijk, meldt het bedrijf. De vernieuwde versie van de groene M&M ruilt haar witte laarzen met hoge hakken in voor sneakers, en de bruine M&M draagt geen stiletto's meer maar lagere hakken.
,,Het is onze ambitie om met verwachtingen te spelen, om grenzen te doorbreken, en om de kleine gelukmomenten in het alledaagse te vieren. Stel je een wereld voor met minder oordelen & meer verbinding & constant gelach", schrijft het bedrijf op haar website. Mars, dat ook de candybars Twix en Snickers maakt, zei dat het extra nadruk gaat leggen op het en-teken in het logo van M&M’s om te laten zien hoe het merk mensen bij elkaar wil brengen.
Aandacht zoeken
Op de website van M&M's heeft iedere ‘linze’ nu een eigen mini-interview. Dat moet een idee geven van het karakter van de snoepmascottes. Groen zegt daarin bijvoorbeeld: ,,Ik denk dat we allemaal winnen als we meer vrouwen zien in leidende rollen, dus ik ben graag de aanmoedigende vriend als ze daarin slagen.”
Sommige marketeers denken evenwel dat Mars hier de boel overdenkt. Allen Adamson, mede-oprichter van marketingbedrijf Metaforce, noemt de make-over een ‘goed idee’, maar ook een voorbeeld van hoe bang marketingbedrijven zijn klanten te beledigen.
Marketingconsultant Laura Ries stelt dat het een manier om aandacht te krijgen is: ,,Ze zoeken naar aandacht en proberen aan te haken bij de trend richting meer inclusiviteit", legt ze uit. ,,Ik denk niet dat er een algemene verontwaardiging was over de seksualisering van de M&M. Het is gewoon een M&M.”
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Duitsers moeten steeds minder hebben van hun oer-eigen worst
-
Wat Eten We Vandaag: Bloemkoolsteak met linzensalade
Deze bloemkoolsteaks zijn een leuk alternatief voor vlees, vanwege de geroosterde smaak. Het roosteren geeft de bloemkool een zoete smaak, zoeter dan wanneer je bloemkool zou koken. -
Wat Eten We Vandaag: Krokante Parmezaan aardappeltjes met chipolata worstjes
Toe aan een makkelijke AVG-maaltijd? Kies dat voor dit lekkere recept, waarbij de oven het meeste werk doet. De aardappeltjes worden lekker krokant vanbuiten, terwijl de binnenkant zacht blijft. Heerlijk in combinatie met de runderchipolata worstjes en broccoli. -
PREMIUM
Subsidie om je huis te verduurzamen? Super lastig. Met deze tips lukt het hopelijk wel
Een op de drie huiseigenaren krijgt het niet voor elkaar subsidie aan te vragen voor het verduurzamen van de eigen woning. Het hele aanvraagproces voor de Investeringssubsidie voor duurzame energie (ISDE) is voor veel huiseigenaren onbegrijpelijk, ontoegankelijk en zeer tijdrovend. Met deze tips wordt het iets eenvoudiger. -
Wat Eten We Vandaag: Mexicaans garnalenpannetje
De Mexicaanse keuken, wie is er niet dol op? Vandaag gaan we voor een Mexicaans visgerecht. Een garnalenpannetje met veel groenten, geserveerd met tortillawraps.
-
Wat Eten We Vandaag: Vegetarische wok met glasnoedels
-
-
-
PREMIUMEnergierekening
Harmen: ‘Mijn huis had energielabel C, maar dat was misschien een beetje optimistisch’
Harmen Visser (28) uit Eindhoven heeft twee verschillende energiecontracten omdat dit voor hem voordeliger is. Hoeveel geld besteed jij aan energie in huis? Hoe probeer je de kosten omlaag te brengen? Deze vragen stellen we elke week aan een Nederlander. -
Getest: Dit is de beste wasmachine voor grotere huishoudens
Wat is de beste wasmachine voor een gezin van 5 personen of meer? En welke heeft de beste prijs-kwaliteitverhouding? De Consumentenbond geeft antwoord.