Met dit alcoholhoudende drankje gaat Coca-Cola concurrentie aan op markt van ‘hard seltzers’
Koken & etenVan Coca-Cola liggen vanaf dit weekend voor het eerst alcoholhoudende drankjes in de supermarkt. Het gaat om een zogenoemde ‘hard seltzer’ van het Mexicaanse merk Topo Chico: koolzuurhoudend water met een smaakje en een beetje alcohol.
Delen per e-mail
In totaal komen er drie smaakvarianten van de hard seltzer op de Nederlandse markt, meldt Coca-Cola: Tangy Lemon Lime, Tropical Mango en Cherry Acai. Topo Chico is in september met succes op de Latijns-Amerikaanse markt gebracht, meldt de drankengigant.
De uitbreiding sluit volgens Coca-Cola aan bij de ambitie van het bedrijf om voor ieder moment van de dag iets in het assortiment te hebben. ,,We willen elk moment van de dag een drankje te kunnen bieden’’, zoals Ben Bijnens, algemeen directeur Benelux, het omschrijft in een telefonisch interview met deze site. ,,We gaan op zoek naar categorieën waar we groei zien of verwachten.” In dit geval verwacht Bijnens een exponentiële groei zoals die ook in de VS te zien was. ,,Dan staan we graag in de voorste linie met een vroege introductie. ,,Wij voorzien een grote groei in de komende periode en de komende jaren.”
Proef
Bij DeenSupermarkten liggen de slanke blikjes vanaf maandag in het schap. AH To Go volgt vanaf 30 november. Albert Heijn online gaat het drankje ook verkopen. Het gaat nog om een proef.
Hard seltzers zijn enorm populair in de Verenigde Staten en winnen terrein in de Nederlandse supermarktschappen. Steeds meer Nederlandse producenten komen ook met een eigen versie van het laagcalorische drankje. Net iets meer pit dan fris en minder calorieën dan bier of wijn. Jeneverproducent Hooghoudt kwam eind augustus als eerste Nederlandse familiedistilleerderij onder eigen merk met een lijn. Heineken kwam enkele weken later met het eigen brouwsel en bij vierhonderd Jumbo-winkels ligt Carlett Elix in de schappen.
Het merk Topo Chico bestaat al 125 jaar in Mexico. Van oorsprong is het een drankje zonder alcohol. Het merk Topo Chico is bruisend mineraalwater dat populair was om mee te mixen in de Verenigde Staten en Latijns-Amerika, aldus Bijnens. De blikken bevatten 96 kcal en 2 gram suiker in totaal. Het alcoholpercentage is 4,7 procent. ,,We zijn stiekem de eerste markt in Europa die al met het product komt”, zegt Bijnens. ,,In Oostenrijk is het in een online-omgeving gebracht, maar in Nederland zie je het ook fysiek in de supermarkt.”
Bewustwording rondom alcoholgebruik
Ik hoop dat de verbazing met nieuwsgierigheid komt. We hopen dat mensen het willen proberen
Coca-Cola in de alcoholische dranken? Consumenten zullen wellicht vreemd opkijken. ,,Ik hoop dat de verbazing met nieuwsgierigheid komt. We hopen dat mensen het willen proberen.” Als een producent die van oudsher geen alcoholische dranken in zo'n nieuwe drank stapt, moet je dat zorgvuldig doen, zegt Bijnens. ,,We hebben daarom een wereldwijd beleid opgesteld met richtlijnen hoe we hiermee verantwoord omgaan. We trekken hiervoor ook op met partijen zoals Stichting Verantwoorde Alcoholconsumptie en zullen in 2021 10 procent van het marketingbudget besteden aan programma’s voor bewustwording rond alcoholconsumptie. De marketing is gericht op volwassenen vanaf 20 jaar. Dat is de doelgroep. We willen niet dat jongere mensen dit gaan drinken.” Daarom zal er bijvoorbeeld geen reclame te zien zijn in de buurt van scholen.
De blikjes zijn te vinden in het schap bij de alcoholhoudende dranken. ,,Waar het hoort.”
Drinkmoment
Dat betekent dat zowel online als fysiek de reclame gericht is op volwassenen, onderstreept Bijnens. Coca-Cola let bij het maken van reclame bovendien op het moment waarop je de drank neemt. ,,In dit geval gaat het om het aperitiefmomentje. Weliswaar nu meer voor jezelf dan met een grote groep mensen. Het gaat ons om het drinkmoment.”
De hard seltzer onderscheidt zich volgens Bijnens van de concurrentie door de smaken. ,,Wat je bij andere merken wel proeft, is een ruwere alcoholsmaak. Onze smaken zijn ronder. Ze zijn getest en doen het heel goed ten opzichte van de competitie.” De marketing is bovendien gericht op beleving.
Het is de bedoeling om ook uit te leggen wat het product behelst. ,,Ik kende het zelf ook niet voordat wij hiermee begonnen.” Op termijn komt het drankje ook in België. ,,Maar er zijn nog geen concrete plannen.” Er is wel een link met België, want het bottelen zal gebeuren, net over de grens. ,,In Zonhoven, vlakbij Hasselt. Daar werken we samen met Konings.” Op termijn zullen de hard seltzers allicht in Nederland worden geproduceerd.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Voor jou getest Dit zijn de lekkerste broodjes bapao uit de supermarkt
Broodjes bapao mogen best wat klef zijn, maar het gestoomde broodje moet vooral niet tegen je gehemelte blijven plakken. Ons panel zette de tanden in zes broodjes bapao met rundvlees. -
PREMIUM
De Pollepel thuis Lockdown-hamstertip: diepvriespasta van Holy Ravioli, in een handomdraai een topgerecht
Het einde van de crisis is voor de horeca nog altijd niet in zicht. Toch zijn ondernemers inventief en zetten hun schouders eronder. Bij Holy Ravioli aan het Zwaanshals verkopen ze sinds kort diepgevroren ravioli, met keuze uit bijna twintig verschillende vullingen. Een uitkomst tijdens deze uitzichtloze lockdown. -
Video Zo maak je tomatensaus als een Italiaanse chef-kok
Hoe maak je een echt lekkere tomatensaus zoals ze die in het Zuiden van Italië maken? In deze aflevering van Koken als een pro legt Fabio Panissidi uit hoe hij dat doet. Een van zijn tips: gebruik in een gerecht óf ui óf knoflook: nooit allebei. -
PREMIUM
Surinamers redden tuinders in het Westland: ‘Alsof ik weer even in de Amazone ben’
Toen tuinder Aad van der Kruk weg moest op zijn vaste stek en een nieuw bedrijf moest opstarten, besloot hij zijn kas te verhuren aan stedelingen. Zijn moestuintjes onder glas zijn populair, vooral in de Surinaamse gemeenschap. ‘Alsof ik weer even in de Amazone ben'. -
Zo eet je op Popcorndag je favoriete snack (maar dan lekkerder en zes keer goedkoper)
Het is vandaag Popcorndag. Een bezoekje aan de bioscoop moeten we nog even uitstellen, maar dat betekent natuurlijk niet dat we geen popcorn kunnen eten. Uit een zak bij de supermarkt of - veel goedkoper - zelfgemaakt. Het is super simpel.
-
Koken & eten Hard seltzer: krijgt dit hippe drankje bij ons net zoveel fans als in de VS?
Overgewaaid vanuit de Verenigde Staten, lijkt de hard seltzer hard op weg om ook in ons land een fenomeen te worden. Wat is het voor drankje? En waarom slaat het zo aan bij zoveel mensen? -
PREMIUM
Koken & eten Diëtisten over ondervoede ouderen: ‘Sommigen nemen wel een wijntje om twaalf uur’
Bijna een op de vijf 70-plussers is ondervoed. Bij kwetsbare ouderen die afhankelijk zijn van thuiszorg is dat zelfs veertig procent. Dat was al een probleem, want de gezondheid kan er ernstig onder lijden en daarmee ook de levensvreugde, maar nu komt corona het nóg erger maken. -
Wat Eten We Vandaag: Cookies & cream trifle
Knapperige cookie kruimels vergezeld door romige, luchtige laagjes en een cookie crème. Klinkt goed, toch? Het leuke is dat de trifle geserveerd in glaasjes erg feestelijk en indrukwekkend eruit ziet, maar supersimpel is om te maken. Weinig werk, groots resultaat! Je moet deze romige trifle absoluut een keer hebben geprobeerd.