Volledig scherm
In de smalle Brouwerstraat in Blokzijl ontstaan voortdurend problemen omdat auto's elkaar nauwelijks kunnen passeren. © tom van dijke

Blokzijl moet het voorlopig doen met lapmiddelen

De raadsleden in de gemeente Steenwijkerland zijn er goed van doordrongen: de verkeerssituatie met de smalle straten in het centrum van Blokzijl is gevaarlijk. De oplossing, de aanleg van een rondweg, kost echter miljoenen euro's en laat nog wel even op zich wachten. Daarom wordt gekeken naar lapmiddelen, die in ieder geval tijdelijk kunnen bijdragen aan meer verkeersveiligheid.

Marcel Leeuw van LTO Steenwijkerland heeft daar wel ideeën voor. ,,Er zijn twee plaatsen in de Brouwerstraat waar voertuigen elkaar kunnen passeren. De doorstroming is echter moeilijk omdat daar uitstallingen van winkels staan. Daar zou wat aan gedaan kunnen worden. Ook kan de Zeedijk breder worden gemaakt.’’

Leeuw noemde ook een drietal locaties die overzichtelijker gemaakt kunnen worden. ,,Aan de Bierkade en Kuinderstraat kan dat door het gebruik van een bolspiegel. Aan de zuidkant van de brug bij Kaatje kan mogelijk een camera worden opgehangen.’’ Omrijden voor zwaar verkeer is volgens Leeuw geen oplossing. ,,Afgezien van de economische schade, krijgen bijvoorbeeld de landbouwvoertuigen dan ook meer met fietsers te maken. Daar wordt het zeker niet veiliger van.’’

Overbelast

De doorgaande weg in het stadje is overbelast. Door de flessenhals gaan verschillende soorten verkeersbewegingen met alle gevolgen van dien. ,,Ouders durven kinderen niet alleen naar school te laten gaan’’, weet VVD-raadslid Jeroen van Duijvenvoorde. ,,Door het zware verkeer door het hartje van Blokzijl is er ook sprake van zichtbare schade aan panden en monumenten. Fundamenten onder Blokzijl worden kapot gereden. Er is ook schade aan rioleringen en verzakkingen van straten.’’

Politiek Steenwijkerland is het er wel over eens dat er een ontsluitingsweg, ook wel rondweg genoemd, moet komen. De kosten voor zo'n weg bedragen miljoenen, en aanleg laat zeker nog een aantal jaren op zich wachten. Er loopt een onderzoek naar de haalbaarheid en kosten van een rondweg. ,,Als de resultaten hiervan bekend zijn willen we die bespreken met Platform Verkeerscommissie Blokzijl, Plaatselijk Belang, LTO Steenwijkerland, Business Netwerk Blokzijl, en andere betrokkenen’’, aldus wethouder Marcel Scheringa. 

Als alle wensen goed in beeld zijn gebracht, wil de wethouder de aanleg van een rondweg aan de orde stellen tijdens de behandeling van de Perspectiefnota op 9 juli. Veel hoop op financiële steun van het Rijk of de provincie is er niet. ,,Een rondweg wordt doorgaans gezien als een lokaal project, waar hogere overheden niet zomaar aan bijdragen‘’, aldus Scheringa. 

Kop van Overijssel