1. Restaurant Lelystad Airport voorlopig dicht; ‘de ziel is er uit’
    PREMIUM

    Restaurant Lelystad Airport voorlopig dicht; ‘de ziel is er uit’

    Het vertrek van de Martinair Vliegschool naar Eelde, de coronasluiting, het thuiswerken én problemen bij de werving van personeel zijn Restaurant Luchthaven Lelystad (voorheen Flantuas) uiteindelijk teveel geworden. Het enige horecabedrijf op het vliegveld, meermaals uitgeroepen tot het bedrijf met ‘het mooiste terras van Flevoland’, is tot nader order gesloten. „We moeten pas op de plaats maken en ons even goed oriënteren op waar onze kansen liggen”, zegt eigenaar Gerhard Flantua.
  2. Actiegroepen: startbaan Lelystad Airport is te kort
    18

    Actiegroe­pen: startbaan Lelystad Airport is te kort

    De startbaan van Lelystad Airport voldoet niet aan de nationale en internationale veiligheidseisen. Omdat een verplichte veiligheidszone ontbreekt, is de startbaan 600 meter te kort. Dat zeggen de Samenwerkende Actiegroepen tegen Laagvliegen (SATL), die samen met enkele andere actiegroepen tegen Lelystad Airport, willen dat minister Barbara Visser van Infrastructuur en Waterstaat gaat handhaven. Volgens Schiphol Group, dat het woord voert namens de luchthaven, voldoet de baan gewoon aan de regels.
  3. ChristenUnie: ‘Minister wil Lelystad Airport koste wat kost doordrukken’
    PREMIUM
    15

    Christen­Unie: ‘Minister wil Lelystad Airport koste wat kost doordruk­ken’

    Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) wil ‘koste wat kost’ Lelystad Airport openen en gebruikt daarvoor een ‘omstreden procedure’. Dat concludeert de ChristenUnie na het bestuderen van een stapel documenten die openbaar is geworden na een wob-verzoek (Wet Openbaarheid Bestuur) van EenVandaag. ,,Het huiswerk én de bestuurscultuur moeten echt beter’’, zegt Kamerlid Pieter Grinwis.
  1. Kabinet: schrappen laagvliegroutes maakt opening vliegveld Lelystad mogelijk
    PREMIUM

    Kabinet: schrappen laagvlieg­rou­tes maakt opening vliegveld Lelystad mogelijk

    Het luchtruim wordt anders ingedeeld, waardoor vliegtuigen de kortst mogelijke routes gaan vliegen en geluidsoverlast en uitstoot moeten worden verminderd. Door de gewraakte laagvliegroutes te schrappen, maakt het kabinet ook de weg vrij voor de opening van Lelystad Airport. ,,Dat lossen we hiermee op.’’ Actiecomité Red de Veluwe en Hoog Overijssel staan argwanend tegenover de nieuwste plannen.