1. Kabinet: schrappen laagvliegroutes maakt opening vliegveld Lelystad mogelijk
    PREMIUM

    Kabinet: schrappen laagvlieg­rou­tes maakt opening vliegveld Lelystad mogelijk

    Het luchtruim wordt anders ingedeeld, waardoor vliegtuigen de kortst mogelijke routes gaan vliegen en geluidsoverlast en uitstoot moeten worden verminderd. Door de gewraakte laagvliegroutes te schrappen, maakt het kabinet ook de weg vrij voor de opening van Lelystad Airport. ,,Dat lossen we hiermee op.’’ Actiecomité Red de Veluwe en Hoog Overijssel staan argwanend tegenover de nieuwste plannen.
  1. Alwéér een misser in stikstofberekening Lelystad Airport: ‘Het gaat maar door’
    PREMIUM

    Alwéér een misser in stikstofbe­re­ke­ning Lelystad Airport: ‘Het gaat maar door’

    Opnieuw is een fout ontdekt in de stifstofberekeningen voor Lelystad Airport. In 2014 ging het mis, blijkt uit een Kamerbrief van minister Cora van Nieuwenhuizen. De ‘verkeerde omrekening’ heeft volgens haar geen gevolgen. Ingenieur Leon Adegeest, die eerder fouten ontdekte, bestrijdt dat: ,,Het besluit om Lelystad Airport uit te breiden is genomen op basis van verkeerde informatie.’’
  1. Komt het ooit nog goed met Lelystad Airport? Luchtvaartspecialisten Hans en Ruud verschillen radicaal van mening
    PREMIUM
    opinie

    Komt het ooit nog goed met Lelystad Airport? Luchtvaart­spe­ci­a­lis­ten Hans en Ruud verschil­len radicaal van mening

    Als het aan de minister ligt gaat Lelystad Airport volgend jaar november open als vakantievliegveld. Het is onzeker of dit gaat lukken. Al vier keer eerder werd de opening uitgesteld. Bovendien heeft de corona-pandemie de luchtvaart in een diepe crisis gestort. Is Schiphol-dependance Lelystad Airport straks nog nodig? We vroegen het twee luchtvaartdeskundigen die er radicaal anders over denken.