Volledig scherm
Lelystad Airport start in 2020 met vakantievluchten naar bestemmingen in - vooral - Zuid-Europa. © Foto Freddy Schinkel

Bestemmingen Lelystad Airport bekend: geen Rome, wel Napels

overzichtDe lijst met mogelijke vliegbestemmingen vanaf het nieuwe Lelystad Airport is door het ministerie drastisch ingekort. Vliegen naar Rome, Barcelona of Lissabon is er straks niet bij. Bestemmingen als Napels, Malaga of Faro behoren wél tot de opties.

Dat blijkt uit de zogenoemde verkeersverdelingsregel die het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat naar de Europese Commissie in Brussel heeft verstuurd. In dat document, dat nog door de Commissie moet worden goedgekeurd, is omschreven naar welke luchthavens vanaf Lelystad Airport wel en naar welke niet gevlogen mag worden. 

Vakantiebestemmingen

Zo is het straks niet mogelijk om vanaf Lelystad op vakantie te gaan naar bijvoorbeeld Rome, Barcelona, Lissabon en Athene. Ook naar bestemmingen als Florence, Boedapest, Lyon, Porto of Madrid zijn geen vluchten mogelijk.

Waar dan wél naartoe? Wat overblijft zijn vooral de wat kleinere, regionale vliegvelden. Naar bijvoorbeeld Malaga, Ajaccio, Catania, Alanya en Thessaloniki mag straks wél worden gevlogen – als het aan het ministerie ligt.

Bij steden met meerdere luchthavens mag alleen op de kleinste gevlogen worden. In het geval van Milaan is dat bijvoorbeeld niet naar vliegveld Linate, maar wel naar Malpensa, dat veertig kilometer buiten de stad ligt.

Overstappers

In de verkeersverdelingsregel staat dat er vanaf het nieuwe vakantievliegveld alleen gevlogen gaat worden naar bestemmingen met minder dan tien procent overstappers. Hierdoor vallen er op voorhand al tientallen grotere luchthavens af. 

De maatregel is nodig omdat minister Cora van Nieuwenhuizen wil dat Lelystad een 'overloopluchthaven' van Schiphol wordt. Door goedkope vluchten naar Europese vakantiebestemmingen te verplaatsen naar Lelystad, ontstaat er ruimte op Schiphol. Die ruimte moet worden opgevuld met lucratievere, intercontinentale vluchten waarmee de positie van Schiphol als één van de belangrijkste luchthavens in Europa wordt versterkt.

Eerder werkte Van Nieuwenhuizen aan een verkeersverdelingsregel die vluchten naar vakantiebestemmingen dwong van Schiphol naar Lelystad te verhuizen. Daar stak de Europese Commissie een stokje voor omdat de maatregel discriminerend is. Met een ‘light-versie’ van de verkeersverdelingsregel probeert Van Nieuwenhuizen nu alsnog te regelen dat het 'juiste' type verkeer – vakantievluchten – naar Lelystad verkast.

Groen licht?

De Europese Commissie heeft zes maanden de tijd om de maatregel te beoordelen. Wordt het sein vanuit Brussel onverhoopt toch weer op rood gezet, dan heeft Van Nieuwenhuizen een probleem. Autonome groei van het vliegverkeer op Lelystad Airport ligt dan op de loer, iets wat zij – en met haar de Tweede Kamer – absoluut willen voorkomen.

Het is de bedoeling dat Lelystad Airport in 2020 van start gaat als vakantievliegveld.

NB: Het laden van onderstaande documenten kan enige tijd duren.

Flevoland