Een vliegveld trekt bedrijven aan
Er is veel chagrijn over de lage vliegroutes van Lelystad Airport. Maar uitbreiding van de luchthaven biedt óók economische kansen en zorgt voor extra werkgelegenheid. Ondernemers in de polder kunnen niet wachten tot het vakantievliegveld de deuren opent. ,,Zo'n vliegveld brengt dynamiek. Bedrijven komen hier straks graag naartoe."
Nu de opening van Lelystad Airport met rasse schreden dichterbij komt, begint het bij ondernemers in Flevoland te kriebelen. Het nu nog regionale vliegveld wordt een vakantieluchthaven van formaat en dat biedt economische kansen. Bedrijven staan te trappelen om daar hun graantje van mee te pikken.
,,Laat dat vakantievliegveld maar komen", zegt Jack Schoone van Bedrijfskring Lelystad, vertegenwoordiger van de ondernemerswereld in de polderhoofdstad. ,,Kijk naar Eindhoven Airport. Rondom dat vliegveld was tien jaar geleden alleen weiland, nu zit het er vol bedrijven en is het een belangrijk economisch centrum. Daar spiegelen we ons graag aan."
Bergen geld
Als we de businesscase van Lelystad Airport mogen geloven, worden er straks bergen geld verdiend. Volgens dit plan - opgesteld door de Schiphol Group, eigenaar van het vliegveld - levert 'Lelystad' jaarlijks 136 miljoen euro op. Dat is wel pas in 2047, als de luchthaven op volle toeren draait en het maximum aantal toegestane vluchten van 45.000 per jaar afhandelt. Ook in diverse onderzoeken naar de werkgelegenheid die het Flevolandse vliegveld oplevert, ziet de toekomst er zonnig uit: 3.200 voltijdbanen die aan de luchthaven zijn toe te schrijven.
Directeur Rob Verhoeff van Lelystad Airport Businesspark smult van de economische kansen. ,,Er komen veel extra banen. Dan moet je denken aan werkgelegenheid op de luchthaven zelf, zoals bagageafhandeling, onderhoud, schoonmaak, horeca. Maar ook indirecte werkgelegenheid. Vergis je niet; zo'n luchthaven zorgt voor dynamiek. Dat is goed voor de uitstraling als economische regio. Bedrijven willen daar graag bij horen."
Inditex
De Spaanse modegigant Inditex - bekend van kledingwinkels als Zara, Bershka en Pull&Bear - is daar een fraai voorbeeld van. Zonder de aanwezigheid van een serieus vliegveld was het bedrijf nooit naar Lelystad gekomen, denkt Verhoeff. ,,Dankzij Lelystad Airport worden miljoenen geïnvesteerd in een goede infrastructuur, zoals verbreding van de A6. Een grote speler als Inditex gaat niet zomaar in een weiland in de regio zitten.''
Overal waar luchthavens groeien, komen bedrijven in beeld, stelt de Flevolandse gedeputeerde Jaap Lodders (VVD). ,,En het mooie is: daar profiteert niet alleen Lelystad van, maar de brede regio. Er zullen ook bedrijven zijn die het prima vinden om op 15 kilometer van de luchthaven te zitten. Zij kiezen voor Dronten, Zeewolde, Ermelo of Harderwijk, omdat de grond daar goedkoper is. Zo profiteert iedereen mee."
Volgens Lodders toont onderzoek keer op keer aan dat een luchthaven zorgt voor werkgelegenheid. Tegenover een miljoen passagiers van het vliegveld staan 400 tot 800 banen, weet de gedeputeerde. ,,Ons beleid is dat een flink deel van het werk uit de directe omgeving wordt gehaald. Dat zien we nu al terug bij de bouwwerkzaamheden voor het vliegveld. De aannemers komen voor een deel uit onze regio."
Keerzijde
Maar het is niet alleen hosanna. De uitbreiding van Lelystad Airport heeft een keerzijde. Er verdwijnt ook werkgelegenheid, stelt de Netherlands Association of Commercial Aviation (NACA), een club die opkomt voor de belangen van de recreatieve luchtvaart. ,,Op dit moment is 'Lelystad' het belangrijkste vliegveld voor de recreatieve luchtvaart", zegt voorzitter Tom van der Meulen. ,,Na 2023 zal 80 procent van dit vliegverkeer uit Lelystad verdwenen zijn, simpelweg omdat de groei van vakantievluchten ons verdringt. Dit betekent enorme financiële schade voor de bedrijven die al sinds jaar en dag op Lelystad Airport zijn gevestigd. Denk aan vliegscholen en onderhoudsbedrijven."
Ook de toerismesector verwacht negatieve gevolgen. Uit een enquête van branchevereniging Recron bleek recent dat liefst 70 procent van de ondernemers uit de recreatieve en toeristische sector in Flevoland, Overijssel, Friesland en de Veluwe veel omzetverlies verwacht. ,,Toeristische bedrijven in deze regio's moeten het hebben van de rust en de ruimte, de bijzondere natuurbeleving", vertelt regiomanager Ivo Gelsing van Recron. ,,Die kernwaarden worden aangetast als er met flinke regelmaat lawaaiige vliegtuigen laag overkomen.''
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
‘Bah, lust ik niet!’: deze strategie moedigt kieskeurig etertje aan tot proeven
Aan menig keukentafel is het iedere avond een strijd: ouders hebben hun uiterste best gedaan een gezonde maaltijd met groente te bereiden, maar kindlief weigert ook maar een hapje te proeven. Hoe zorg je dat je kind later meer lust dan patat en pannenkoeken? Onderzoekers van Maastricht University bestuderen het en kwamen onlangs tot een interessante ontdekking. -
eigen tuin eerst
Zevenblad in de tuin? Bestrijden is een lastige klus
Zevenblad. Als dat in je tuin groeit ben je niet blij. Het woekert als een gek. Zo kom je er vanaf volgens tuingoeroe Romke van de Kaa. -
Actiegroepen lanceren stemwijzer over Lelystad Airport: ‘Stem vooral niet op de VVD’
Wie geen laagvliegroutes van Lelystad Airport over de regio wil, kan volgens HoogOverijssel het beste terecht bij de ChristenUnie, GroenLinks, de SP of de Partij voor de Dieren. Een stem op de VVD wordt met klem afgeraden. De actiegroep heeft een stemwijzer opgesteld voor twijfelende kiezers. -
PREMIUM1
Werkgevers twijfelen nu ook aan Lelystad Airport: is het nog wel nodig?
Er moet nieuw onderzoek komen naar de noodzaak van Lelystad Airport. De coronacrisis heeft de wereld zo ingrijpend veranderd, dat dit moet worden meegewogen in besluitvorming rondom de opening van het vakantievliegveld. Dat stelt werkgeversorganisatie VNO-NCW Midden in de aanloop naar de verkiezingen. De werkgevers pleiten voor een algehele heroriëntatie op de Nederlandse infrastructuur. -
PREMIUM10
Start- en landingsbaan Lelystad Airport te kort? ‘Op papier hebben ze het kloppend gemaakt’
Actiegroepen die zich verzetten tegen Lelystad Airport trekken opnieuw aan de bel, dit keer over de landingsbaan. Die is te kort en voldoet daarmee niet aan de veiligheidsnormen, betogen ze. Zij vragen de inspectie om op te treden.
-
PREMIUMEnergierekening
Laura: ‘We willen tot ons pensioen hier wonen, dus maandlasten zo laag mogelijk krijgen’
Hoeveel geld besteed jij aan energie in huis? Hoe probeer je de kosten omlaag te brengen? Deze vragen stellen we elke week aan een Nederlander. Vandaag: Laura Baas (32) uit Siddeburen in Groningen. -
-
-
Nieuws gemist? Automobilist slaapt op snelweg • Krantenbezorger Nico (64) valt in sinkhole IJsselmuiden
Goedenavond! Geen tijd gehad om vandaag het nieuws te volgen? Met deze update ben jij binnen 2 minuten op de hoogte. -
PREMIUM
Rijdt de Eerste Kamer Lelystad Airport in de wielen? Dat zal volgende week pas blijken
Het is nog onduidelijk of de Eerste Kamer een blokkade opwerpt voor de opening van Lelystad Airport. Pas volgende week wordt er gestemd over twee moties die het vakantievliegveld in de wielen rijden.