Volledig scherm
PREMIUM
© ANP

Hoe mer-expert Stefan Morel werd ontmaskerd en opstapte

De deskundige die fouten in het milieurapport over Lelystad Airport moest herstellen, is gehuwd met de baas van de club die het rapport beoordeelt. Dat riekt naar belangenverstrengeling. Hoe mer-expert Stefan Morel werd ontmaskerd en opstapte.

Ze wil het vertrouwen herstellen en burgers beter betrekken bij de besluitvorming rond vliegveld Lelystad. Sinds Cora van Nieuwenhuizen (VVD) vorig jaar herfst als minister aantrad, rollen deze woorden vrijwel dagelijks over haar lippen. Als een soort bezweringsformule, een medicijn dat aan alle kwalen van het hoofdpijndossier een einde maakt.

  1. Minister belooft: eerder verbeteringen aan laagvliegroutes Lelystad Airport

    Minister belooft: eerder verbeterin­gen aan laagvlieg­rou­tes Lelystad Airport

    Nog voor de herindeling van het luchtruim in 2023 een feit is, zijn de laagvliegroutes van Lelystad Airport mogelijk al gedeeltelijk verleden tijd. Dat belooft minister Cora van Nieuwenhuizen. Als ze deze belofte waar maakt hebben inwoners van Gelderland en Overijssel minder lang overlast van laag overkomende vliegtuigen. Eerder is altijd gezegd dat de laagvliegroutes pas na de herindeling van het luchtruim in 2023 passé zouden zijn.
  2. Minister: geluidsberekeningen Lelystad Airport kloppen

    Minister: geluidsbe­re­ke­nin­gen Lelystad Airport kloppen

    Voor het berekenen van vliegtuigherrie rondom Lelystad Airport is gebruik gemaakt van de best beschikbare wetenschappelijke methode om een zo realistisch mogelijk inzicht te geven in de piekgeluiden van passerende vliegtuigen. De cijfers over geluidseffecten die in het milieueffectrapport (mer) van de nieuwe vakantieluchthaven staan vermeld kloppen dan ook. Dat schrijft minister Cora van Nieuwenhuizen in een reactie op Kamervragen.

Flevoland