Volledig scherm
De terminal van vakantievliegveld Lelystad Airport. © ROBIN UTRECHT

Kamer sceptisch over plots sneller schrappen laagvliegroutes Lelystad

De Tweede Kamer staat sceptisch tegenover het versneld schrappen van de overlastgevende laagvliegroutes voor Lelystad Airport, vorige week door minister Cora van Nieuwenhuizen aangekondigd. Vooral oppositiepartijen zetten vraagtekens bij of die aankondiging in de praktijk kan worden waargemaakt. ‘Boterzacht’, oordeelt Suzanne Kröger (Groen Links). 

 Dat bleek donderdagmiddag bij een algemeen overleg van de Kamercommissie Infrastructuur.  De minister verraste vorige week door te melden dat de omstreden, lawaaiige laagvliegroutes niet pas in 2022 maar al een jaar eerder geschrapt kunnen worden. Ze heeft tot vorige week altijd geroepen dat het verkeer voor Lelystad Airport niet mocht ‘interfereren’ met militair vliegverkeer en Schipholverkeer. Dat wordt nu losgelaten. Volgens Van Nieuwenhuizen is het versneld schrappen resultaat van goed overleg tussen Defensie, ministerie van Infrastructuur en Schiphol. 

Bedolven 

Van Nieuwenhuizen werd door Kamerleden bedolven onder vragen over de laagvliegroutes. Ze komt voorafgaand aan het debat in mei met een uitgebreide brief naar de Kamer waarin ze precies uitlegt hoe de lage routes geschrapt worden én onder welke uitzonderingsvoorwaarden vluchten van en naar Lelystad Airport daar toch weer van af kunnen wijken. 

Overlast

Partijen als GroenLinks en de SP vrezen dat in de praktijk veelvuldig van de uitzonderingen gebruik wordt gemaakt, daarbij verwijzend naar vliegveld Zestienhoven en Schiphol waar volop afwijkende overlastgevende vluchtroutes gebruikt worden waar de minister niet tegen kan optreden. Om het grote aantal vragen over deze luchtruimherziening concreet te behandelen volgt in mei volgt een apart debat over Lelystad Airport. Voorafgaand daaraan stuurt de minister de Kamer een brief over de plannen. 

Groei

Tijdens het Kamerdebat vandaag zeiden de coalitiepartijen desgevraagd ook dat ze een eerder aangenomen SP-motie over Lelystad Airport nog steeds steunen. Die motie spreekt uit dat deze regionale luchthaven niet zelfstandig mag groeien en alleen vluchten van Schiphol mag overnemen. Lelystad opent waarschijnlijk in 2020 als vakantievliegveld. 

Flevoland