Volledig scherm
Kamerlid Cem Lacin van SP tijdens het debat over de besluitvorming rond vliegveld Lelystad Airport. © ANP

Kamer stemt tegen uitstel Lelystad Airport

Een meerderheid van de Tweede Kamer heeft tegen een motie gestemd die pleit voor uitstel van Lelystad Airport totdat het luchtruim in 2023 is herzien. De motie was dinsdag na het Kamerdebat over de fouten in dossier-Lelystad ingediend door SP’er Cem Lacin. De motie haalde 70 stemmen voor, terwijl 79 Kamerleden tegen de motie stemden.

Hoewel vrijwel de gehele oppositie de motie steunde – alleen DENK stemde tegen - was geen van de regeringspartijen bereid dat ook te doen. VVD, CDA, D66 en ChristenUnie stemden tegen. Dat was overigens geen verrassing. Tijdens het debat eerder deze week bleek dat de coalitiepartijen verder willen op de ingeslagen weg. Zij willen dat het gebrekkige besluitvormingsproces vanaf nu transparant en zorgvuldig verloopt, dat de minister de fouten in de milieueffectrapportage (mer) herstelt en dat de onafhankelijke commissie-mer in maart beoordeelt of alles nu wél aan de regels voldoet. Daarna bepalen zij hun definitieve standpunt. Voorlopig houden ze vast aan opening van het vakantievliegveld per 1 april 2019. Al is die datum ook voor hen niet meer ‘heilig’.

Teleurgesteld

SP’er Lacin is teleurgesteld dat zijn motie geen meerderheid heeft gehaald. ,,Dit kabinet gaat verder met doordrukken en ‘schiphollen’ en neemt de zorgen van inwoners en actiegroepen niet serieus”, zegt Lacin in een reactie op de stemming. ,,Een zorgvuldig besluit over de uitbreiding van Lelystad kan alleen genomen worden na herindeling van het luchtruim, zonder laagvliegroutes. De mer moet helemaal opnieuw met juiste gegevens en inspraak van inwoners. Alleen zo kan het vertrouwen in het ministerie hersteld worden.”

De tegenstem van D66 is, hoewel niet onverwacht, toch enigszins opmerkelijk. Vorige maand namen de leden van D66 tijdens een congres in Leeuwarden namelijk exact dezelfde motie bij meerderheid aan. Daarmee gaven ze de Kamerfractie van D66 opdracht voor uitstel van het vakantievliegveld te kiezen. Daar had de fractie geen boodschap aan, want het stemde donderdagavond tegen.

Vakantieluchthaven

Volgens planning opent Lelystad Airport per 1 april 2019 als vakantieluchthaven en gaat het vluchten overnemen van Schiphol. Omdat het Nederlandse luchtruim vol is met vooral Schipholverkeer, zijn voor ‘Lelystad’ laagvliegroutes ontworpen. Die gaan over grote delen van Overijssel en Gelderland. Onder inwoners van deze regio’s is daarover de afgelopen maanden veel beroering ontstaan. De vrees voor geluidsoverlast is groot.

  1. 'Eerlijk beeld krijg je met vijftig vluchten per dag en dat wekenlang'

    'Eerlijk beeld krijg je met vijftig vluchten per dag en dat wekenlang'

    Actiegroepen in Oost- en Noord-Nederland die ageren tegen de laagvliegroutes van Lelystad Airport, hebben forse kritiek op de belevingsvlucht die voor de zomer wordt gehouden. Het ministerie wil een Airbus A320 of Boeing 737 de toekomstige laagvliegroutes boven Gelderland en Overijssel laten vliegen. Daardoor moet een goed beeld ontstaan van het geluid dat zo’n vliegtuig produceert en de mogelijke overlast die bewoners daarvan ervaren.

Flevoland