Kamerfracties eisen alle cijfers rond Lelystad Airport op: ‘Alle informatie moet nu eens op tafel!’
UpdateMocht het kabinet werkelijk cijfers achterhouden over Lelystad Airport, dan wil Kamerlid Eppo Bruins die zo snel mogelijk hebben. Actiegroep SATL stelt in de Stentor dat het ministerie sjoemelde met cijfers, om Lelystad zo snel mogelijk open te krijgen.
Delen per e-mail
De ‘milieuschade-berekeningen’ zouden van geen kant deugen, zegt SATL. Er zouden bewust onjuiste lage waardes gebruikt zijn, door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.
Ze zouden zijn gefabriceerd, zegt SATL-voorzitter Leon Adegeest uit Dalfsen, enkel om luchtvaartmaatschappijen zo snel mogelijk over Lelystad te kunnen laten vliegen. Zonder de werkelijke milieuschade te toetsen.
Reputatie
Adegeest is ingenieur én voorman van SATL (Samenwerkende Actiegroepen Tegen Laagvliegen) en heeft een reputatie: hij toonde al tweemaal daadwerkelijke fouten aan in de milieurapporten van Lelystad Airport.
Bruins volgt als Kamerlid van de ChristenUnie het dossier Lelystad Airport. ChristenUnie is een coalitiepartij en de coalitie is vóór de opening, staat in het regeerakkoord. Veel bewoners en buurgemeente van Lelystad zijn echter tegen. Ze verwachten veel milieu- en geluidsschade van de airport.
Onbekend
Bruins: ,,De ChristenUnie heeft altijd gezegd: alle informatie moet op tafel liggen. Ik hoor nu - via media - dat er rapporten zijn, die de Tweede Kamer nog niet kent. Dat doet de vraag rijzen op basis van welke berekeningen de vragen vanuit de Tweede Kamer tot nu toe zijn beantwoord.’’
Hebben Kamerleden dus goedkeuring gegeven aan Lelystad Airport op basis van objectieve cijfers, of zoals Adegeest stelt: op basis van gefingeerde berekeningen om het vliegveld zo snel mogelijk open te krijgen?
Onderzoek
SATL – een verzameling van achttien actiegroepen, die strijden tegen de komst van Lelystad Airport – trok die laatste conclusie na uitgebreid onderzoek. Het bekeek alle stappen die het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat zette, tussen 2014 en 2020.
De overheid kent rekenmodulen waarmee ze - volgens de wet - de natuurschade van de opening van een vliegveld moet berekenen. Vallen die hoog uit dan moet er een speciale Europese natuurvergunning aangevraagd worden. Daaromtrent zou de overheid met name gesjoemeld hebben, beweert SATL. Met tijdwinst als belang.
Als er namelijk een natuurvergunning nodig is, kan de bouw van een vliegveld zeer veel vertraging oplopen. Het ministerie zou daar bang voor zijn geweest. Maar het ministerie moet - volgens de wet - hoe dan ook objectief narekenen en vaststellen of er een natuurvergunning aangevraagd moet worden.
SATL stelt dat het ministerie die berekeningen niet objectief heeft gedaan. Er zouden steeds verschillende waardes zijn ingevuld als het om de stikstofoverlast ging. Net zo lang tot de waardes zo klein waren, dat een natuurvergunning aanvragen niet meer nodig was en de bouw rap door kon gaan.
Reden
Vooral de reden die het ministerie gebruikte voor het gebruik van lagere waardes, maakt het voor SATL verdacht. Er zouden - in eerste instantie - per ongeluk te hoge waardes zijn ingevuld in berekeningen.
SATL is van plan aangifte te doen bij de politie, vertelt Adegeest aan de Stentor. Het ministerie Infrastructuur en Waterstaat ontkent de suggestie die SATL doet en zegt wél integer gehandeld te hebben.
Bruins wil nu alles weten en houdt er rekening mee dat de minister - zoals SATL stelt - mogelijk niet de juiste gegevens naar de Kamer stuurde. ,,Ik ga ervan uit dat de minister ook de tot nu toe niet openbaar gemaakte stikstofberekeningen straks naar de Tweede Kamer stuurt.”
Spoed
Oppositiepartij GroenLinks voert de druk op. Kamerlid Suzanne Kröger: ,,Alle berekeningen moeten zo snel mogelijk naar de Kamer. We willen dat de minister dinsdag in de Kamer tekst en uitleg komt geven.’’
DD6-Kamerlid Jan Paternotte: ,,Deze berichten vertellen ons dat er nieuwe en totaal andere berekeningen zouden zijn over de stikstofimpact van Lelystad Airport. De minister moet dit snel ophelderen en alle rapporten beschikbaar maken.’’
Kamerlid Remco Dijkstra, die het Lelystad Airport namens de VVD volgt is minder kritisch. Hij controleert in minister Cora van Nieuwenhuizen zijn eigen partijgenoot.
,,De VVD heeft geen behoefte om te reageren op oude of nieuwe beschuldigingen van de heer Adegeest. Het is bekend dat hij tegen Lelystad is.”
Geen groen
Bruins wil rustig de tijd nemen, om alles met mogelijke nieuwe cijfers na te rekenen. ChristenUnie mag zich verbonden hebben in het regeerkoord aan de airport-opening. ,,Het stoplicht voor Lelystad Airport staat voorlopig echt nog niet op groen.’’
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
UPDATE Minister bestrijdt ‘gesjoemel’ met stikstofberekeningen Lelystad Airport, maar opening dit jaar ‘wordt moeilijk’
Er zijn geen nieuwe stikstofberekeningen achtergehouden waarin Lelystad Airport meer milieuschade veroorzaakt dan wordt verondersteld. Dat zegt minister Cora van Nieuwenhuizen, die na publicaties door de Stentor en de NOS naar de Kamer was geroepen. Na het debat gaf ze aan dat opening van het vakantievliegveld later dit jaar ‘moeilijk wordt'. -
PREMIUM
Alwéér een misser in stikstofberekening Lelystad Airport: ‘Het gaat maar door’
Opnieuw is een fout ontdekt in de stifstofberekeningen voor Lelystad Airport. In 2014 ging het mis, blijkt uit een Kamerbrief van minister Cora van Nieuwenhuizen. De ‘verkeerde omrekening’ heeft volgens haar geen gevolgen. Ingenieur Leon Adegeest, die eerder fouten ontdekte, bestrijdt dat: ,,Het besluit om Lelystad Airport uit te breiden is genomen op basis van verkeerde informatie.’’ -
PREMIUM
ChristenUnie Flevoland ‘teleurgesteld’ in landelijk nee tegen Lelystad Airport: ‘Wij blijven achter vliegveld staan’
De ChristenUnie in Flevoland is teleurgesteld in het landelijk partijbesluit om ‘nee’ te zeggen tegen de uitbreiding van Lelystad Airport. ,,Zelf blijven wij achter het vliegveld staan’’, zegt fractievoorzitter Lubbert Schenk. -
Actiegroepen hekelen Lelystad Airport-krant: ‘Misleidend reclameblaadje van de overheid’
De Samenwerkende Actiegroepen Tegen Laagvliegen (SATL) hebben een klacht ingediend bij de Reclame Code Commissie (RCC) over de Lelystad Airportkrant. Deze huis-aan-huis verspreide krant in Flevoland zou ‘misleidend’ zijn. ,,Een zeer kostbaar reclameblaadje, vermomd als objectieve overheidsinformatie.” -
PREMIUM
Wethouder Ede denkt dat uitbreiding Lelystad Airport niet doorgaat
Luchtvaartminister Cora van Nieuwenhuizen kondigde dinsdag aan dat de opening van het nieuwe Lelystad Airport is uitgesteld tot eind 2021. Luchtvaartwethouder van Ede Leon Meijer ziet al een voorzichtig afstel van de opening.
-
PREMIUM
Felle reacties uit Tweede Kamer na aangifte om ‘gesjoemel’ rond Lelystad Airport: ‘Keer op keer is er gedonder’
De aangifte die vier actiegroepen hebben gedaan over vermeend gesjoemel met stikstofcijfers rondom de uitbreiding van Lelystad Airport, leidt tot felle reacties in politiek Den Haag. Schiphol Group - eigenaar van het vliegveld - noemt de aangifte ‘onacceptabel’. -
214 miljoen uitgegeven aan Lelystad Airport, maar ingebruikname nog onduidelijk: GroenLinks stelt Kamervragen
GroenLinks-Kamerlid Suzanne Kröger wil uitleg van minister Cora van Nieuwenhuizen over de 214 miljoen euro die al is uitgegeven aan Lelystad Airport, terwijl er nog geen zicht is op ingebruikname van de luchthaven. -
In Overijssel wordt hogere sterfte door corona zichtbaar, ook Flevoland buigt richting oversterfte
In Overijssel loopt het sterftecijfer door corona op, blijkt uit de meest recente cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Vorige week bleef deze provincie samen met Flevoland en Limburg nog achter bij de landelijke trend. Ook in Flevoland buigt de curve richting meer dan te verwachten sterfte.