Volledig scherm
Lelystad Airport © Freddy Schinkel

Kamermeerderheid voor uitstel Lelystad Airport komt dichterbij

De Tweede Kamer worstelt met hoofdpijndossier Lelystad Airport. Na de PvdA is nu ook 50PLUS voor uitstel van het vakantievliegveld. Dat betekent dat al zeker 69 van de 150 Kamerleden tegen opening per 1 april 2019 zijn. Zij willen dat eerst het volle Nederlandse luchtruim wordt heringedeeld. Dat maakt lage vliegroutes waarschijnlijk overbodig.

Voor een Kamermeerderheid is het echter cruciaal dat een regeringspartij overstag gaat. Vooral D66 en ChristenUnie zitten in dubio. De Kamerfractie van D66 moet bijvoorbeeld dealen met een ledenmotie die op het D66 congres vorige maand in Leeuwarden is aangenomen. Een meerderheid van de leden van die partij wil dat Lelystad Airport wordt uitgesteld en dat het luchtruim eerst wordt heringedeeld.

En ook de ChristenUnie staat onder zware druk. Zowel de ChristenUnie in Gelderland, Overijssel als Friesland is voor uitstel van het vakantievliegveld. CU-Kamerlid Eppo Bruins geeft dan ook aan dat zijn partij er nog niet uit is. ,,Voor ons is de openingsdatum geen uitgemaakte zaak zolang de onderzoeken, de consultatie en berekeningen nog gaande zijn”, tweette hij woensdag. 

  1. 'Eerlijk beeld krijg je met vijftig vluchten per dag en dat wekenlang'

    'Eerlijk beeld krijg je met vijftig vluchten per dag en dat wekenlang'

    Actiegroepen in Oost- en Noord-Nederland die ageren tegen de laagvliegroutes van Lelystad Airport, hebben forse kritiek op de belevingsvlucht die voor de zomer wordt gehouden. Het ministerie wil een Airbus A320 of Boeing 737 de toekomstige laagvliegroutes boven Gelderland en Overijssel laten vliegen. Daardoor moet een goed beeld ontstaan van het geluid dat zo’n vliegtuig produceert en de mogelijke overlast die bewoners daarvan ervaren.

Flevoland