Volledig scherm
© ANP

'Lelystad Airport kost meer banen dan het oplevert'

Tegenstanders van de uitbreiding van Lelystad Airport hebben onderzoek gedaan naar de gevolgen voor de verblijfsrecreatie en de conclusies zijn niet mals. Meer dan 5.000 banen zouden op tocht staan. Daarnaast zou de economie in Overijssel, Gelderland en Friesland ruim 200 miljoen euro schade oplopen. ,,En dan ben ik nog voorzichtig'', zegt recreatieondernemer Kees Baumann uit Heerde, die het onderzoek heeft uitgevoerd.

Baumann heeft in een straal van zes kilometer aan weerszijden van de laagvliegroutes alle recreatiebedrijven geteld in de drie provincies. ,,Binnen zes kilometer heb je het meest last van de piekbelasting'', zegt Baumann. Nee, hij weet niet zeker of deze bedrijven en daarmee duizenden banen gaan verdwijnen. ,,Maar als je ergens verblijft voor de stilte en er komt een vliegtuig laag over dan keer je niet terug.''

Volgens Baumann kost Lelystad Airport veel meer banen dan de luchthaven gaat opleveren. ,,Ik heb de detailhandel niet meegerekend. Die gaat het ook voelen hoor.'' Baumann is lid van actiecomité Red de Veluwe en heeft het onderzoek uitgevoerd in samenwerking met HoogOverijssel en comité Laagvliegroutes Nee Friesland.

  1. Minister belooft: eerder verbeteringen aan laagvliegroutes Lelystad Airport

    Minister belooft: eerder verbeterin­gen aan laagvlieg­rou­tes Lelystad Airport

    Nog voor de herindeling van het luchtruim in 2023 een feit is, zijn de laagvliegroutes van Lelystad Airport mogelijk al gedeeltelijk verleden tijd. Dat belooft minister Cora van Nieuwenhuizen. Als ze deze belofte waar maakt hebben inwoners van Gelderland en Overijssel minder lang overlast van laag overkomende vliegtuigen. Eerder is altijd gezegd dat de laagvliegroutes pas na de herindeling van het luchtruim in 2023 passé zouden zijn.
  2. Minister: geluidsberekeningen Lelystad Airport kloppen

    Minister: geluidsbe­re­ke­nin­gen Lelystad Airport kloppen

    Voor het berekenen van vliegtuigherrie rondom Lelystad Airport is gebruik gemaakt van de best beschikbare wetenschappelijke methode om een zo realistisch mogelijk inzicht te geven in de piekgeluiden van passerende vliegtuigen. De cijfers over geluidseffecten die in het milieueffectrapport (mer) van de nieuwe vakantieluchthaven staan vermeld kloppen dan ook. Dat schrijft minister Cora van Nieuwenhuizen in een reactie op Kamervragen.

Flevoland