Lelystad Airport: wat staat ons nog te wachten?

Het was deze zomer oorverdovend stil rondom Lelystad Airport. Achter de schermen is echter keihard doorgewerkt om de vakantieluchthaven gereed te maken voor een soepele opening in 2020. Waar staan we nu en wat staat ons de komende maanden in het airportdossier nog te wachten?

Bouw vakantieluchthaven

De bouw is in volle gang. Sterker nog: het meeste werk is al gedaan. De start- en landingsbaan is verlengd, de nieuwe terminal is vorige week casco opgeleverd, de verkeerstoren is verhoogd en voorzien van alle benodigde techniek. ,,We zijn nog bezig met het testen van de nieuwe baanverlichting en de terminal moet nog worden ingericht. Maar dat is het dan ook wel”, zegt woordvoerder Pauline Beumer van Lelystad Airport. ,,Eind van het jaar is alle infrastructuur gereed.”

  1. Minister belooft: eerder verbeteringen aan laagvliegroutes Lelystad Airport

    Minister belooft: eerder verbeterin­gen aan laagvlieg­rou­tes Lelystad Airport

    Nog voor de herindeling van het luchtruim in 2023 een feit is, zijn de laagvliegroutes van Lelystad Airport mogelijk al gedeeltelijk verleden tijd. Dat belooft minister Cora van Nieuwenhuizen. Als ze deze belofte waar maakt hebben inwoners van Gelderland en Overijssel minder lang overlast van laag overkomende vliegtuigen. Eerder is altijd gezegd dat de laagvliegroutes pas na de herindeling van het luchtruim in 2023 passé zouden zijn.
  2. Minister: geluidsberekeningen Lelystad Airport kloppen

    Minister: geluidsbe­re­ke­nin­gen Lelystad Airport kloppen

    Voor het berekenen van vliegtuigherrie rondom Lelystad Airport is gebruik gemaakt van de best beschikbare wetenschappelijke methode om een zo realistisch mogelijk inzicht te geven in de piekgeluiden van passerende vliegtuigen. De cijfers over geluidseffecten die in het milieueffectrapport (mer) van de nieuwe vakantieluchthaven staan vermeld kloppen dan ook. Dat schrijft minister Cora van Nieuwenhuizen in een reactie op Kamervragen.

Flevoland